Khamis, 28 Jun 2012

Arakian, dahulukalanya di Menara Gading Kebangsaan Tanah Melayu

Hari ini saya baru selesai menyemak, memeriksa, mengred dan memasukkan markah bagi pelajar-pelajar PJJ. Oleh itu, saya cuba untuk mengemaskini data-data dan isi kandungan dalam komputer saya, memandangkan urusan pengajaran & pembelajaran bercuti seketika, saya mengambil kesempatan ini untuk memformat kembali komputer riba saya, memandangkan virus-virus kelihatan mula berkeliaran di dalam komputer saya. Lalu saya menyelamatkan beberapa data-data penting dan memadam beberapa kandungan yang lain (yang tidak penting dan mudah dicari di internet)

Ketika mengenal pasti yang mana harus dipadam (delete) dan yang mana harus disimpan, lalu saya terjumpa beberapa imej ketika saya belajar di UKM suatu ketika dahulu. Ketika itu saya  menjalani kajian ke atas kimia koloid, yang mana saya mengkaji kesan fizikal (sifat reologi, mikrostruktur dan sifat optik). Hmmm... Terasa sentimental pula melihat gambar-gambar lama.

Oh, lupa projek tahun akhir saya diselia oleh Profesor Dr Shahidan Radiman, beliaulah yang menguja kami untuk meminati sains dan SUFI (Sufi?). Hasil projek tahun akhir saya telah diabadikan dalam Jurnal Sudan Medical Monitor untuk keluaran Januari-Mac 2012. Saudara seperguruan saya Mohd Hairie Rabir juga mengkaji kimia koloid, tetapi bezanya ialah beliau menghasilkan zarah bersaiz nano dengan menggunakan acuan mikroemulsi (surfaktan+air+minyak dalam Rajah Gibbs). Beliau melakukan pencirian melalui Mikroskop Elektron dan "hasil"nya hanya saya, Prof Shahidan dan beliau sahaja tahu. Hehehehe....


Sedikit Bingkisan Mengenai Kajian Tersebut

Saya cuba mencerap sifat fizikal ke atas hablur cecair (liquid crystal) jenis lyotropik berfasa lamellar jika ditambahkan dengan silika bersaiz nano. Kemudian saya melakukan pencirian melalui SAXS (Small Angle Xray Scattering - Serakan Sinar-X Bersudut Kecil), Mikroskop Polar dan Rheometer; sebagai tambahan juga saya menciri dengan menggunakan DSC (Differential Scanning Calorimeter - Kalorimeter Pengimbas Berbeza), namun hasil data ini agak kurang relevan dan tak konsisten, jadi saya abaikan.
Rajah 1: Radas penyediaan

Rajah 2: Bahan penyediaan
Dari kiri: Nanosilika (dari Degussa), surfaktan Aerosil-OT, Isooktana & air
Rajah 3: Penyediaan sampel
Dari kiri: 0, 0.5, 1.0, 1.5, 2.0, 3.5 & 5.0%
Sampel-sampel ini masih saya simpan sebagai kenangan menjalani Projek Tahun Akhir. Rajah di bawah pula adalah peralatan SAXS untuk mencerap mikrostruktur bahan mengaplikasi konsep serakan Bragg untuk menghitung pemalar kekisi dan pengecaman struktur. Harganya sekitar 1.8juta hengget, kalau tak silap saya dan kami menggunakan mesin ini sepenuhnya dan Encik Tazidi (Pembantu Makmal, mesin ini di bawah seliaan beliau) memberi kepercayaan kepada kami sepenuhnya meskipun kami masih pelajar Pra-siswazah.

Rajah 4: SAXS
Mikroskop Polar pula membenar hanya cahaya satah sahaja yang boleh dilihat, nanti saya akan lampirkan kecantikan imej-imej yang saya perolehi daripada kajian saya. Memang sangat cantik alam-alam seni yang Allah cipta.

Rajah 5: Mikroskop Polar
 Manakala ini pula adalah TGA, saya tidak menggunakan instrumen ini, memandangkan mesin ini berada dalam bilik sama dengan mesin SAXS, jadi saya ambil gambarnya. Sekadar kenangan.

Rajah 5: TGA (Thermal Gravimetric Analysis - Analisi Gravimetri Haba)

Kerja-kerja Mencerap Pun Bermula

Kami melakukan kajian di Blok C (kalau tak silap saya) yang dilengkapi peralatan canggih-manggih. Rajah dibawah menunjukkan rakan-rakan seperguruan, sebenarnya Mohd Hairie tidak menggunakan Mikroskop Polar, sekadar melawat rakan seperguruannya yang lain di bilik sebelah, hehehe... tetapi beliau menggunakan peralatan lebih canggih daripada kami, iaitu Mikroskop Elektron yang berada di belakang universiti jauh nun disana. Manakala Norhidayah pula melakukan perkara yang sama juga tetapi bahan yang berlainan dan metod pencirian juga berbeza.

Rajah 6: Rakan-rakan seperguruan (di bawah penyeliaan Prof Dr Shahidan Radiman)
Dari kiri: Mohd Hairie, Norhidayah & Individu tak dikenali (saya lupa namanya)

Rajah 7: Bergilir-gilir melihat fenomena alam seni

Hasil Dapatan Kajian (Sekadar Imej)
Hablur cecair mempuanyai dua fasa iaitu: 1) Termotropik (yang mana digunakan pada skrin komputer riba) dan 2)Lytropik (banyak digunakan dalam bahan-bahan kosmetik, dan antara tujuan saya adakah sesuai penambaha nanosilika ke atas bahan kosmetik boleh meningkatkan kecairan lyotropik tersebut, hehehe...)

Saya ambil fasa lyotropik  dan ia pula terdiri daripada tiga jenis iaitu: 1)Kubik 2)Heksagonal 3)Lamellar (kajian saya). Jenis-jenis ini bergantung kepada keperatusan jisim surfaktan, minyak dan air dalamSegitiga Rajah Gibbs. Saya rasa tak perlu diterangkan Segitiga Rajah Gibbs.

Mari kita lihat rajah-rajahnya.

Kubik
Kita tidak dapat melihat fasa kubik dibawah Mikroskop Polar kerana ia adalah jenis Birefringent bermaksud ia tidak membenarkan cahaya satah melaluinya, jika dilihat ia akan kelihatan legapa dibawah mikroskop tersebut

Lamelar
Lamelar pula ada beberapa jenis antaranya yang saya perolehi: 1)Jalur minyak 2)Palang Maltase

Rajah 8: Palang Malatese

Rajah 9: Jalur minyak
Heksagonal
Sebenarnya gambar heksagonal saya dapat secara tidak sengaja, seperti mana Niels Bohr menjumpai spektrum garis yang diskret dari gas hidrogen (chewaahhh..). Ketika menghasilkan sampel fasa lamelar, saya terlupa menutup kembali sampel saya tersebut dalam 30-40minit, kemudian saya kembali dan melihatnya melalui Mikroskop Polar maka rajah-rajah ini yang saya perolehi. Sampel saya meruap sedikit dan turun kepada jenis heksagonal. Kemudian saya semak daripada Segitiga Rajah Gibbs memang betul, peratusan air bagi jenis heksagonal kurang berbanding jenis lamelar.
 
Rajah 9: Heksagonal (1)

Rajah 10: Heksaginal (2)

Rajah 11: Heksagonal (3)
 Perbandingan dilakukan keatas peratusan nanosilika yang ditambah, hasilnya seperti dibawah.

Rajah 12: Lamelar selepas ditambah nanosilika (1)

Rajah 13: Lamelar selepas ditambah nanosilika
Kesimpulan
Hasik dapatan yang diperolehi:

Sifat Reologi
Penambahang nanosilika mngubah sifat reologinya tetapi tidak mengubah kepada bendalir tak-Newtoniannya.

Mikrostruktur
Penambahan nanosilika tidak mengubah mikrostruktur lamelar tersebut.


Sifat Optik
Perubahan kepada birefringent. Korelasi daripada data Mikrosktruktur dan optiknya, kami berpendapat bahawa penambahan nanosilika tidak mengubah kekisi hablur lamelar, tetapi menghasilkan keadaan yang dikenali sebagai multi hablur.


Epilog


Barisan Bakal Saintis Nuklear
Rajah 00: Program Sains Nuklear 2003-2006
Seingat saya

Berdiri Di atas Kerusi (dari kiri): Rafizi, Farid, Hafiz (1), Gia Rong, Farid, Prautama Ostavico, Lee, Ah Kenn, (Tuan Empunya Blog), Fauzan, Zaki.

Berdiri (dari kiri): Mohd Hairie, Ganessan, Ag Sufiyan, Patricia, Heah Whye Shuan, Mei Mei, Terlupa nama (1), Zarul Azwana, Terlupa nama (2), Terlupa nama (3), Faiezin, Hayati, Hafiz (2), Zaimie, Fakhrul Nizam.

Duduk (dari kiri): Yoh, Gunnasendran, Yogannessan, Habibie, Arvindran, Terlupa nama (4), Loo, Zamzuri, Hanis, Nik Bukhari

Ketika kami semester pertama kami pernah dibawa ke Pahang untuk melihat kecantikan alam. Dengan tujuan supaya kami menghargai alam sekitar mencintai ciptaan Allah, supaya lepas bergraduan kelak, kami akan menjaga alam sekitar daripada pencemaran sinaran beradioaktif, mengawal selia tahap keselamatan radiasi dan memberi maklumat kepada orang awam akan kesedaran keselamatan radiasi, kata pensyarah kami.

"Kenangan Terindah Buat Teman-Teman Seperguruan Di Program Sains Nuklear"


1 ulasan:

  1. terima kasih, ni memang betul2 sentimental hehe
    []
    saya ingat nak tulis buku bertajuk 'DISASTERING YOUR FINAL YEAR RESEARCH PROJECT:BUT STILL GOT A-, HOW?'

    BalasPadam