Khamis, 18 April 2013

Menaiki Komuter, Pelajari Tak-Komutan

Kelmarin saya ke UPM, menaiki komuter. Saya pergi dengan hasrat untuke bertemu PM Dr Hishamuddin dan berbincang. Saya meminta Ahmad Hazazi (Mad) untuk memandu arah saya ke bilik Dr Hisham. Kali kedua bertemu Mad, kelihatan beliau sangat 'cool' tampak ciri-ciri orang berkahwin, hehehe... (kali pertama, bertemu di UM). Kami akrab di mukabuku.

Kami berbual ringkas lagi tangkas memerihal setiap kalam tentang fizik dan matematik, wah, asyik sekali. Kami makan tengahari, setelah itu kami ke surau. Seusai solat, Mad membawa saya ke pejabat Dr Hisham. Saya memasuki ditemani Mad dan beliau meninggalkan saya dengan Dr Hisham.

Dr Hisham menyambut baik saya. Saya berjabat tangan dengan beliau dan kami berbincang tentang Teori Kesatuan Gedang sebagai mukadimah. Kami berdua mengakui bahawa tiada masalah terbuka tentangnya dan kami berdua tersenyum saling mengiyakan masing-masing.

Setelah itu saya dibawa ke perjumpaan yang padanya kedapatan rakan satu kolej matrikulasi dahulu iaitu Che Azurahanim, kami satu kuliah, malah satu kelas tutorial. Seterusnya saya berbual dengan Kak Nurisya, beliau rupanya seorang yang bersantai dan peramah orangnya, saya menyangkakan beliau seorang yang pendiam dan tegas, tapi seronok berbual dengan beliau. Saya juga ada bertanya khabar tentang Mohd Faizal (suami beliau dan admin MajalanSains), kedua-dua mereka sibuk dengan urusan masing-masing.

Oh, ya. Bercakap tentang Tak-Komutan, Dr. Hisham mencadangkan supaya saya menjalankan kajian tentang Persamaan Kebezaan Tak-Komutan, katanya, ia adalah salah satu peralatan untuk mengetahui fizik zarah, saya berfikir ada benar juga, kerana di samping Teori Kumpulan, perkakas yang terbaik untuk mengetahui fizik zarah adalah aljabar Tak-Komutan. Kemudian, dilanjutkan lagi dengan permulaan ringkas dengan Kak Nurisya tentang Tak-Komutan, rupanya tentang Aljabar Heisenberg.

Tapi,

yang lebih mengkekok saya ialah operator kedudukan paksi-x dan -y adalah tidak komut, erk.., biar betik, [x_i, x_j]=/0; i/=j.

Kemudian saya balik dengan komuter berserta getusan tertanya-tanya lagi tersenyum tentang tabii Tak-Komutan.

..............

3 ulasan:

  1. owh.
    dr hisammudin tu ajar fizik kuantum kan?

    BalasPadam
  2. I'm a long-serving digital marketing professional and full-service as a social media marketing manager. I'm offering services at a competitively low cost. I have experience in keyword research, Article writing or Rewriting, Guest posting, B2B Lead Generation , Data Entry ,link building, web 2.0 backlink ,
    . I have 5 years of experience in the field and are assured of delivering High Quality and manual work. I have my own site name as AbidhTech. My Blog site also here. This is a Bangla deshi Science club site .

    BalasPadam