Sabtu, 25 Julai 2009

Lagi Kuantum

Persoalan yang timbul ialah ketentuan dalam mekanik kuantum;
Secara klasiknya, projektil satu zarah kita dapat tentukan masa depannya tetapi dalam kuantum masa depan projektil zarah adalah kebarangkalian semata-mata.

Klasik: Projektil zarah adalah r(t) vector kedudukan adalah fungsi masa, makna kata kalau kita tahu kedudukan sebelumnya sudah tentu kita tahu kedudukannya di masa akan datang.

Kuantum: zarah kita diwakili oleh fungsigelombang Psi(r,t) iaitu pemboleubah kedudukan tidak bersandar kepada masa dengan kata lain ia adalah fungsi merdeka masa.
Sekiranya kita tahu kedudukan sebelumnya belum tentu kita dapat menentukan kedudukannya di masa akan datang, tetapi kita hanya dapat menghubungkannya dengan |Psi(r,t)|kuasa2 (KurunganMutlak Psi(r,t) berkuasa dua) ketumpatan kebarangkalian atau lebih dikenali sebagai Tafsiran Born

Dari perihal tersebut, rupa-rupanya alam semesta kita ini tidak ditentukan sendiri tetapi ditentukan oleh sesuatu yang Maha Penentu, tetapi alam semestanya hanyalah ikhtiar tetapi ketentuan terakhir adalah ketentuan Yang Maha Penentu, hal ini bagi menjawab tohmahan golongan Qadiri dan Jahmiah yang mana masing-masing beri'tikad ketentuan terakhir tidak didalam lingkungan Maha Penentu dan setiap formasi kelakuan dan ketentuan terakhir adalah ketentuan Maha Penentu tanpa ada ikhtiar. Menarikkan Mekanik Kuantum

Wallahu'alam
Nukilan M. F. Umar

1 ulasan:

  1. Walau satu apapun aku tak faham, tapi aku suka quote yang terakhir tu. Buat aku berfikir... emmmm... menarik! menarik!

    BalasPadam