Sabtu, 8 Ogos 2009

Elektron: Gelombang atau Zarah?

Dalam menyelesaikan permasalahan dalam Jasad Hitam, teori klasik (seperti Termodinamik, Elektromgnetik, Mekanik, Optik dan Gelombang) tidak dapat menerangkan fenomena tersebut. Terdapat 2 permasalahan dalam Jasad Hitam:

1)Anjakan panjang gelombang terhadap suhu
2)Kelengkungan pada graf Keamatan lawan Panjang gelombang

Masalah 1 telah diselesainkan oleh Wilheim Wien yang mana sekarang sumbangan dikenali sebagai Formula Anjakan Wien, malangnya masalah 2 tidak dapat diselesaikan meskipun Lord Rayleigh dan James Jeans berjaya menerangkan masalah jasad hitam hanya sekitar panjang gelombang yang besar, tapi apabila dipertimbangkan pada panjang gelombang yang sangat rendah Hukum Rayleigh-Jeans tersebut mengalami intensiti infiniti atau dikenali sebagai Bencana Ultraviolet sebaliknya (secara ujikaji) adalah bukan.

Seterusnya Max Planck menimbulkan satu idea dalam mendiskretkan tenaga resonator terhadap satu permalar (kini dikenali sebagai pemalar Planck) hubungang tersebut adalah seperti berikut:
E=nhf, E adalah tenaga, h pemalar Planck, f frekuensi dan n adalah gandaan integer

Malas nak tulis lagi... Rasanya lebih baik kalian taip pada enjin pencari google "quantum" atau "Blackbody radiation"

Ringkasnya formula;

1) E=hf
2) p=h/Lambda

E tenaga, h pemalar Planck, f frekuensi, p momentum dan Lmabda adalah panjang gelombang. CUBA PERHATIKAN persamaan, bahagian sebelah kanan menunjukan berkenaan zarah dan sebelah kiri adalah berkenaan gelombang. Hubungan ini dikenali sebagai KEDUALAN ZARAH-GELOMBANG,iaitu zarah berkelakuan gelombang dan jugalah sebaliknya.

Seterusnya elektron bergerak sangat laju (abaikan kesan relativistik sementara waktu ini)dalam atom, kalau dihubungkan zarah adalah berkelakuan gelombang!

PERSOALANNYA sekarang
Elektron adalah zarah atau gelombang?
Apakah batasanya dalam mendefinisikan zarah dan gelombang?

Wallahu'alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan