Selasa, 11 Mac 2014

Peggantian Yang Terindah dan Teragung Lagi Tersusun


Mungkin tertanya-tanya, kemanakah menghilangnya coretan sang pembloga UPSI (Utuh Perjuangan Satu Ilham) ini. Saya ditimpa kesedihan, kemudian tika bersilih pula kesedihan yang tidak berganti. Yakni, bapa mertua (Jaafar) saya menemui Rabbul 'Alamin, selang 12 jam kemudian ibu saya terchenta (Halimah) pula diikuti.

Bapa mertua disemadikan selepas Zohor, manakala ibu pula disemadikan selepas Asar pada hari Ahad. Agak sedikit kedapatan setitis air mata pada kaca mata saya tatkala menatap ibu saya disemadikan.

Selang 40 minggu kemudian, anak perempuan (putri sulung bagi kedua-dua keluarga) saya dilahirkan. Kelahirannya menguntumkan senyuman kepada kedua-dua keluarga, melupakan kehibaan yang nyenyak dengan bergenangan air mata.

Apapun bak kata prinsip fizik tak komutan, operator X beroperasi ke atas operator Y tidakkan sama dengan operasi operator Y ke atas X, X≠Y, meskipun kedua-duanya sama pada pandangan mekanik kuantum lazim - tidak mampu berbalik kepada masa lalu untuk membetul keadaan, meskipun masa lampau dan sekarang adalah simetri. HIDUP TETAP DITERUSKAN.

Menatap wajah anak dan berkata hati kecil, "Inilah penggantian yang terindah dan teragung lagi tersusun yang pernah kumiliki, Allahu ma'a shobiriin (Allah bersama orang-orang yang bersabar)"


1 ulasan: