Rabu, 23 Jun 2010

Wal 'Asr

Sejak akhir-akhir ini, penulis agak tertarik dengan fizik MASA. Tambahan pula, Allah 'Azawajalla telah bersumpah dengan Masa, itu yang membuatkan penulis agak tertarik dengannya. Penulisan kali ini agak ringkas memandangkan sekarang adalah masa waktu pejabat dan penulis sekarang sedang mengurangkan sedikit tekanan kerja kerana diarahkan untuk menyiapkan beberapa laporan dokumentasi yang perlu dihantar secepat mungkin dan mungkin andaian penulis melalui penulisan ini, ia dapat mengurangi sedikit bebanan kerja.

Tajuk perbincangan kita kali ini adalah seperti dibawah


ARAH MASA


Mungkin kita telah lama sedari bahawa peredaran masa bergerak dari Masa Lepas ke Masa Depan, itu semua kita telah sedia maklum. Mustahil kita pernah melihat perlanggaran atau kemalangan antara dua buah kereta yang mengorbankan pemandunya, kemudian tiba-tiba kita melihat akan fenomena-fenomena ganjil, iaitu serpihan-serpihan dari kemalangan atau perlanggaran tersebut langsung bercantum, kerosakan pada kereta tersebut mulai pulih, keretakan mula bersambung dan kematian sang pemandu mula sembuh dan kembali hidup, hal itu adalah sememangnya MUSTAHIL.

Tapi, mungkin kita tidak sedari bahawa jika kita merakam akan kejadian tersebut dan kemudiannya kita memutarbalikkan arah perjalanan video tersebut ke arah belakang (rewind) dan kita dapati seperti yang digambarkan pada perenggan di atas iaitu, serpihan-serpihan dari kemalangan atau perlanggaran tersebut langsung bercantum, kerosakan pada kereta tersebut mulai pulih, keretakan mula bersambung dan kematian sang pemandu mula sembuh dan kembali hidup. Kita dapati bahawa Arah Masa Ke Depan dan Arah Masa Ke Belakang adalah sama, penjelasan fizik menyatakan bahawa Masa tersebut adalah Simetri, Kesimetrian Masa.

DIBENARKAN?

Persoalannya adakah hal ini di benarkan? Beberapa model telah dibina mengenai Arah Masa, bagi pembaca yang sudah membaca karya popular Profesor Stephen Hawking antara buku beliau adalah The Universe in A Nutshell atau A Brief History of Time, mungkin pernah terbaca mengenai Arah Masa Kosmologi, Arah Masa Psikologi dan Arah Masa Entropi (Termodinamik).

Saya tidak mahu membincangkan mengenai model tersebut, tetapi penulis suka menimbulkan tanda tanya dan merintis keimaginasian pembaca terhadap fenomena fizik yang pelik, tambahan pula penulis seorang yang berfahaman "Imagination better than Knowledge" ini adalah petikan Einstein yang terkenal. Apa yang ingin ditimbulkan oleh penulis ialah "Kesan masa ke belakang terhadap parameter fizik"

Jika kita aplikasi masa ke arah belakang, maka selang masa atau julat tersebut mempunyai tandaan -∆t = -(t_selepas - t_sebelum), maka kita dapati beberapa parameter fizik yang terpengaruh, berubah atau terkesan hal ini kita kenali sebagai parameter ganjil (Simetri) dan beberapa parameter fizik yang lain pula tidak terpengaruh atau tidak berubah atau tidak terkesan, manakala ini pula kita kenali sebagai parameter genap.

Antara contoh parameter fizik ganjil adalah halaju, jika diperihalkan masa ke arah belakang kita dapati halaju juga akan berubah, iaitu berlaku perubahan vektor atau arah halaju tersebut (cuba gantikan ∆t dengan -∆t dalam persamaan v = ∆x/∆t).

Manakala contoh paramater genap pula adalah pecutan, meskipun kita memperihalkan prinsip "arah masa ke belakang" ia tidak sama sekali memberi kesan kepada pecutan, ini boleh dilihat daripada matematik strukturnya iaitu mengantikan ∆t dengan -∆t dalam persamaan pecutanny, a = ∆/∆t(∆x/∆t)=∆∆x/∆t.∆t = ∆^2x/(∆t)^2, kemudian keputusan mendapati pecutan tersebut masih positif dengan kata lain ia adalah simetri terhadap arah masa ke belakang. Begitu juga halnya yang berlaku pada parameter fizik kedudukan kerana parameter tersebut kita sedia maklum bahawa ia tiada parameter masa dalam persamaannya.

Disini telah disenaraikan beberapa parameter fizik klasik yang genap dan ganjil

Genap
Kedudukan x
Pecutan a
Daya F
Tenga E
Medan elektrik E
Keupayaan elektrik V
Sesaran elektrik D
Ketumpatan elektrik
Polarisasi elektrik
Tensor Maxwell
Jisim m
Cas Q dan Pemalar Fizik yang lain

Ganjil
Masa t
Halaju v
Momentum linear p
Momentum sudut L
Keupayaan vektor elektromagnetan A
Induksi magnetik B
Medan magnet H

RUMUSAN
Ringkasnya, jika sebuah kereta HONDA CITY (idaman penulis) mengalami pecutan dengan arah pecutannya ke depan, JIKA diaplikasikan prinsip masa ke arah belakang, tafsiran matematik memberitahu kita bahawa kereta tersebut akan terus ke depan dengan nilai magnitud dan arah pecutan yang sama, ini agak bertentangan dengan "Rakaman video yang diputarkan arah rakamannya ke belakang"

Berbeza pula jika sebuah motorsikal superbike KAWASAKI Ninja 250R (idaman penulis) mengalami halaju yang malar, maka matematik struktur bagi aplikasi prinsip masa ke arah belakang menunjukkan bahawa motor tersebut akan ke arah belakang, dan ini bersesuaian dengan rakaman video yang diputarkan rakamannya ke belakang (rewind)".

Pelik bukan? Tak hairanlah banyak falsafah diutarakan mengenai masa, kerana masa adalah satu benda yang merumitkan.

Wal 'Asr. (Demi MASA)


Wallahu'alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan