Isnin, 14 Jun 2010

Dilemanya Daku Akan Mekanik Kuantum

.
Mekanik kuantum banyak memberikan kepelikan kepada falsafah fizik dan pandangan kita tentang alam sarwajagat ini. Kepelikannya adalah disebabkan konsep mekanik kuantum itu sendiri dan kita mesti akui kerana aplikasi konsep-konsepnya banyak memberi kepada kita akan teknologi yang kita kecapi sekarang yang kebanyakannya daripada aplikasi konsep-konsep mekanik kuantum tersebut (konsep dualiti, pendiskretan, pengukuran dan kebarangkalian).

Dilemanya bermula begini

Cuba pembaca diRahmati Allah bayangkan seekor kucing diletakkan ke dalam sebuah kotak yang mengandungi gas sianida, penukul, sebiji atom beradioaktif dan pembilang Geiger. Penukul tersebut dihubungkan kepada pembilang Geiger yang mana pembilang Geiger bertujuan untuk mengesan sinaran beradioakatif. Penukul tersebut akan menghentak dan membebaskna gas sianida jika pembilang Geiger tersebut mengesan sebarang reputan atom beradioaktif, yang kemudiannya gas sianida tersebut akan membunuh kucing tersebut.


Baik kritikan mekanik kuantumnya begini,


Sebelum kotak itu dibuka dan dilihat, mekanik kuantum telah menyatakan bahawa kucing dalam kotak tersebut secara 'serentaknya' adalah HIDUP dan MATI, iaitu berlakunya KESUPERPOSISIAN (Superposition) bagi dua keadaan, iaitu keadaan hidup |Hidup> dan keadaan mati |Mati> (state of quantum mechanics). Ini berlaku kerana pereputan sebiji atom beradioaktif tersebut adalah bersifat KEBARANGKALIAN dan mematuhi Mekanik Kuantum, lebih menarik lagi kita bersifat manusiawi (lemah dan daif lagi naif) tidak mempunyai cara lain untuk mengetahuinya keadaan kucing tersebut melainkan dengan membuka kotak tersebut untuk menentukan sama ada berlakunya pereputan tersebut, jika berlaku bermakna kucing tersebut MATI jika tidak maka ia adalah sebaliknya

Fungsi gelombang Ket bagi kucing tersebut, |Kucing> adalah mungkin boleh ditulis begini;

|Kucing> = a.|Hidup> + b.|Mati>

yang mana; fungi gelombang atau keadaan hidup dan mati adalah |Hidup> dan |Mati> masing-masing. Manakala "a" dan "b" adalah pemalar penormalan, yang mempunyai nilai masing-masing (dalam kes ini mungkin kedua pemalar tersebut mempunyai nilai sama iaitu 2^-1/2)


Imej ini diambil dari wikipedia.

Keanehannya tidaklah berhenti begitu sahaja, tetapi keanehannya berlaku lagi (hahahaha....) iaitu berlakunya paradoks yang kita kenali sebagai 'Masalah Pengukuran'. Masalah Pengukuran boleh diertikan dengan perkataan penulis sendiri iaitu Tindakan pengukuran menyebabkan 'keadaan' runtuh kepada hasil tertakrif.

Dengan bahasa yang mudah bahawa, tindakan membuka kotak tersebut dalam menentukan sama ada kucing tersebut mati atau hidup telah mempengaruhi hasilnya. Pelik bukan bunyinya, hahahaha.... Paradoks ini telah dicadangkan oleh Erwin Schrodinger dalam makalah beliau yang bertajuk "Die gegenwärtige Situation in der Quantenmechanik (The present situation in quantum mechanics)" pada tahun 1935, klik sini. Maaf sedikit selingan, lihat perintis mekanik kuantum pun menulis makalah ilmiah beliau dalam bahasa ibunda atau bahasa lidahnya iaitu Deustch. Tambahan lagi, beliau cuba untuk memperketengahkan salah satu citra dalam mekanik kuantum yang agak janggal untuk diitikad iaitu "Memberikan jawapan TIDAK pada kemudiannya adalah tidak masuk akal dan lagi ia masih boleh diterima sekiranya tindakan pengukuran boleh memberi kesan (iaitu kesan kepada hasil dapatan tertakrif)"


Kesimpulan

Penerangan diatas mengenai KUCING SCHRODINGER dengan memerlukan imaginasi yang agak pelik iaitu:

1) Sebelum kotak dibuka, kucing tersebut adalah HIDUP dan MATI, saya ulang sekali, kucing tersebut berada dalam keadaan HIDUP dan MATI (Inilah apa yang mekanik kuantum telah maksudkan)

2) Selepas kotak tersebut dibuka barulah tindakan kita tersebut mempengaruhi hasil dapatan akhir yang tertakrif sama ada HIDUP atau MATI

[Boleh tak bayangkan???]



Saya mula merepek dan terus merepek...

"Memberikan jawapan YA atau TIDAK apabila Ketua Jabatan menyuruh kita melakukan satu arahan tugas adalah TIDAK BERLAKU dalam Mekanik Kuantum, jawapan yang patut pembaca berikan kepada Ketua Jabatan adalah MUNGKIN, kerana jawapan YA atau TIDAK adalah sangat pelik dalam dunia mekanik kuantum."

Hukum Alam Tabii semuanya dari Allah Empunya Alam Sarwajagat ini, apa yang harus kita dambakan adalah sebutan Wallahu'alam

1 ulasan: