Sabtu, 21 Ogos 2010

Aljabar Adisimetri dalam Mekanik Kuantum

Sekiranya disebut Adisimetri, kita akan terbayang akan Teori Medan Kuantum Lanjutan, yang memberikan ramalan kewujudan zarah adirakan yang mengaitkan dengan spin integer dengan spin separa integer.

Tapi berbeza dengan aplikasi adisimetri dalam mekanik kuantum, atau nama manjanya iaitu Mekanik Kuantum Beradisimetri. Ia mempertimbangkan hubungan ruang Hilbert dan nilai eigen dalam penyelesaiannya.

Cubaan untuk melihat fenomena kes keupayaan kotak 3-matra. Apa yang ingin dilihat dalam kes tersebut ialah, menerbitkan ungkapan keupayaan adisimetrinya dan juga mencerap fenomena "degenerasi", adakah ia juga berlaku menerusi aplikasi prinsip Adisimetri tersebut.

Kita sekadar mempertimbangkan N=1 operator adisimetri (atau penjana adisimetri atau adicas) Q_a, Q_a^Digger. Kerana memperihalkan N=1 adalah lebih mudah sedikit daripada N=2 atau lebih (untuk makluman pembaca, bilangan operator adisimetri yang terbenar adalah hanya terhad kepada lapan sahaja, N=8, terkekang bagi kes ruangmasa 4-matra sahaja)


"N=1 Supersymmetric Quantum Mechanics: A Simple Box Potential Solution"


Wallahu'alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan