Rabu, 18 Ogos 2010

Ulama yang disayangi

Tulisan kali ini ingin memperkenalkan ulama Malaysia yang saya hormati dan sayangi. Prinsip yang saya letak kepada ulama ialah beliau mesti:

1) Berakidah Ahli Sunnah Wal Jama'ah, sepertimana orang terdahulu yang soleh berakidah (orang terdahulu yang soleh bermaksud Rasulullah 'alaihi wassalam, ahli keluarga beliau, para sahabat ridhwanullah ajma'in, tabi'in dan tabi'ut tabi'in)
2) 'Alim dalam bidang Tafsir, Shahih dalam bidang Hadist dan Atsar dan Faqih dalam bidang Fekah. Kefahaman tersebut seperti mana orang terdahulu yang soleh faham.
3) Meletakkan al-Quran dan Hadist lebih dari segalanya, mahupun kepentingan peribadi atau mengampu seseorang apatah lagi mengampu pemerintah.
4) Mengikuti arus zaman, mengetahui isu-isu semasa dalam atau luar negara.


Ulama yang saya maksudkan adalah Muhammad Asrie Sobri. Beliau al-fadhilatul Syeikh dilahirkan di Pulau Pinang, bersekolah di SMKA Al-Manshoor, Georgetown, Pulau Pinang, kemudiannya menyambung pembelajaran beliau di Institut Pengajian Tinggi Perlis (IPTIPS). Al-Fadhilatul Syeikh pernah bekerja di Jabatan Mufti Negeri Perlis sebagai Pembantu Penyelidik. Kemudian menyambung pengajian beliau ke Universiti Islam Madinah al-Munawwarah dalam bidang Dakwah dan Usuluddin dan masih mengaji di sana lagi.


Melihat kepetahan beliau memberikan kuliah, ceramah dan pandangan mengenai masalah-masalah tertentu dalam hal-hal akidah dan fekah, saya menyangka beliau berusia sekitar 35tahun dan ke atas, rupa-rupanya beliau masih berumur 23 tahun (19hb Julai 1987), ini yang menambahkan lagi kagum saya kepada beliau. Beliau memang Syeikhuna, Muhadditsin untuk rakyat Malaysia yang dahagakan kebenaran dalam hal-hal akidah dan fekah yang shahih. Mungkin ini anugerah Allah kepada rakyat Malaysia yang inginkan penyembahan kepada-Nya dengan sebenar-benar penyembahan. Ini dapat saya lihat dari rakan-rakan yang kurang berpengetahuan dalam agama tapi ikhlas kepada Allah untuk beribadat kepada-Nya dengan Shahih.

Setiap soalan yang diajukan, beliau menjawab dengan secara spontan, seperti komputer. Malahan soalan yang dijawab dikaitkan dengan dalil-dalil atau nash-nash al-Quran dan Hadist, juga dikaitkan dengan pendapat ulamaa-ulama mukatabar dan ulama-ulama mazhab, juga beliau mampu kaitkan dengan fakta-fakta dan isu-isu semasa dan sirah-sirah nabi dan ulama dan sejarh perkembangan Islam dan firqah-firqah yang lain. Allahuakbar, bersyukur kepada Allah akan hal ini, dengan pembersihan agama dari noda-noda fasik dan syirik. Tidak seperti ulama kontemporari atau ulama dari kumpulan-kumpulan atau parti-parti tertentu, kebanyakan daripada mereka memberi pendapat hanya semata-mata ra'yu (akal) atau pendapat sendiri, malahan kekadang tersasar daripada ajarang agama sebenar (Wal-iyya'dzubillah). Kemudian mereka berkeras dengan pendapat mereka (menegak benang yang basah), yang lebih menarik lagi mereka mendapat liputan daripada program-program agama di stesen-stesen televisyen.

Tapi tidak semua ulama tersebut yang begitu, ada yang tidak seperti demikian

Saya lampirkan bersama pautan kuliah-kuliah beliau dan juga tulisan-tulisan beliau Al-Fadhilatul Syeikh Muhammad Asrie Sobri hafizuhullah.


Kuliah

Blog 1

Blog 2

Facebook

Tulisan 1

Tulisan 2


Semoga bermanfaat

Waallahu'alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan