Selasa, 26 Oktober 2010

Do'a yang shahih

Penulisan kali ini, adalah mengenai satu do'a daripada Rasulullah salallahu'alaihi wassalam, riwayat Anas Bin Malik didalam kitab Ibnu Hibban dan ditahqiq hadistnya sahih oleh kebanyakan jumhur ulama hadist, begitu juga disahih oleh Syeikh Nasiruddin Al-Albani. Maka marilah mengamalkannya sahih dari kekasih kita. :-)

Sebelum ini, saya selalu mengamalkan do'a yang kadang-kadang saya tidak tahu apakah ini sahih daripada Rasulullah salallahu'alaihi wassalam atau hanya sekadar doa dari ustaz-ustaz dahulu. Antaranya yang saya amalkan Bismillah Tujuh, makna do'a tersebut baik tapi saya tidak pasti adakah ia daripada kekasih kita, Rasulullah salallahu'alaihi wassalam.

Kemudian amalan do'a, yang juga salah satu ayat daripada ayat-ayat Yaasin, ketika mana Rasulullah salallahu'alaihi wassalam dikepung oleh kaum musyrikin. Baginda membaca ayat tersebut, kemudian kaum musyrikin yang mengepung itu semuanya dibutakan seketika. Tetapi riwayat kisah tersebut tidaklah sahih dan terkandung dalam riwayat Sirah Ibnu Ishak. Namun kita meloggarkan sedikit ketelitian riwayatnya dalam sirah, dengan kata lain hadist-hadistnya tidak sahih (namun tidak maudhu'), juga amalan dalam kisah sirah yang dha'if kedudukan riwayat hadistnya, kita dilarang untuk mengamalnya.

Mungkin ada yang akan bertanya, kenapa tidak boleh mengamalkan do'a selain daripada Rasulullah salallahu'alaihi wassalam. Jawapannya adalah:

1) Rasulullah salallahu'alaihi wassalam adalah sebaik-baik petunjuk. Persoalan, apakah layak untuk kita berkata bahawa terdapatnya doa' do'a lain yang lebih baik daripada do'a Rasulullah salallahu'alaihi wassalam?

2) Rasulullah salallahu'alaihi wassalam adalah utusan Allah, dengan kata lain kepada Muhammad salallahu'alaihi wassalam sajalah yang Allah sampaikan ajaran-Nya. Adakah layak untuk kita untuk mengadakan ibadat (do'a) yang baru?

Marilah mengamalkan Sunnah dan mencintai Rasulullah salallahu'alaihi wassalam. Saya teringatkan satu petikan hadist iaitu, ".....Engkau akan bersama dengan orang yang engkau cintai kelak". Marilah kita semua bersama-sama mencintai Rasulullah salallahu'alaihi wassalam, kerana kita akan bersama dengan orang yang kita cintai (Rasulullah salallahu'alaihi wassalam) kelak, insyaallah ditemparkan di Syurga Fidaus.

Kita sudah maklum adab-adab dengan hadist shahih dan hadist dha'if, begitu juga hadist maudhu'. Seterusnya sedikit sedutan video daripada Ustaz Halim Hassan, antara ustaz yang saya sangat sayangi. Beliau orang utara, kekadang lawak beliau hanya dapat digelak oleh orang utara, sebab melibatkan budaya dan loghat utara.

Semoga bermanfaat. Wallahu walaiyyu taufiq


Tiada ulasan:

Catat Ulasan