Khamis, 7 Oktober 2010

Ingin Memuji Kepada Yang Layak Dipuji

PROF DR ZAKARIA KASA

Ketika saya mengiring pelajar-pelajar saya ke Agensi Nuklear Malaysia (ANM) saya ada berbual dengan salah seorang pemandu yang membawa kami ke ANM. Kami berbual mengenai sikap mulia pegawai tertinggi di UPSI. Beliau menceritakan pengalaman beliau berkhidmat dengan pegawai tersebut, pegawai yang di maksudkan adalah Profesor Dr. Zakaria Kasa iaitu Timbalan Naib Canselor Akademik dan Antarabangsa, atau lebih dikenali daripada rakan-rakan beliau dengan nama Pak Ya, manakala kami memanggil beliau dengan panggilan Prof Zek.

Saya tertarik dengan sikap rendah diri beliau.

Pemandu itu menceritakan bahawa beliau pernah berkhidmat sebagai pemandu peribadi Prof Zek selama sebulan untuk menghantar beliau ke mesyuarat dan seminar penting. Prof Zek jika menaiki kereta bersama beliau tidak akan duduk di belakang, sepertimana orang-orang besar akan lakukan, tetapi beliau akan duduk di sebelah pemandu.

Ada satu pengalaman pemandu itu ceritakan dan saya tertarik dan mengaguminya.

Pemandu itu berkata bahawa, beliau ada menghantar Prof Zek ke satu mesyuarat di KL. Kemudian mereka singgah di satu perhentian untuk makan, kemudian Prof Zek suruh beliau tunggu di satu meja makan dan Prof Zek pergi ambil makanan. Selepas beberapa ketika, Prof Zek kembali dan membawa makanan. Apa yang lebih mengejut, makanan tersebut adalah untuk pemandu tersebut, kerana Prof Zek sudah pun makan dirumah. "Tepuk dahi saya waktu tu" kata beliau bersungguh-sungguh untuk bercerita mengenai Prof Zek.

Kemudian beliau bercerita lagi, bahawa beliau perlu menghantar Prof Zek ke hotel untuk menghadiri mesyuarat bersama Menteri. Kemudian Prof Zek bertanyakan mengenai tempat tidur pemandu tersebut untuk bermalam. Kemudian jawab beliau, "Saya ada nak bermalam di rumah kawan saya". Balas Prof Zek, "Hang tidoq dengan saya lah malam ni". Sekali lagi pemandu tersebut tepuk dahi, cerita beliau dengan penuh bersemangat mengenai Prof Zek.


PROF EMERITUS DR MOHD YUSOF HASAN

Beliau seorang Profesor Emeritus dan juga Felo Penyelidikan di Pusat Pendidikan Global Aminuddin Baki. Berasal dari Kedah dan berkebolehan berbahasa Siam (Thailand)

Ini cerita beliau pula.
Ada seorang pemandu bercerita bahawa beliau pernah menghantar Prof Yusof ke jamuan bersama Tun Salim Abbas, mantan Hakim Negara. Ketika beliau dan Prof Yusof menghadiri jamuan bersama, Prof memperkenalkan beliau kepada Tun Salim Abbas dengan mengatakan, "Ini adalah kawan saya"

Kemudian pemandu tersebut berkata, "Saya sangat tersentuh ketika itu"


SANGAT MENGAGUMI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan