Ahad, 24 Oktober 2010

Albert Satu Batu

Ini adalah koleksi gambar-gambar Albert Satu Batu (Einstein) yang jarang dilihat, sengaja saya abadika di dalam blog saya untuk tatapan pembaca yang diRahmati Allah. Meskipun beliau seorang Yahudi tulen, saya bukan melihat pada latar belakangnya, tetapi pada sedikit pengetahuannya.

Juga terdapat beberapa keraguan pada beliau menurut Prof Dr Shahari Md Zain, Profesor Matematik Fizik UKM.

1) Einstein dikatakan plagiat hasil karya di pejabat paten
2) Einstein meniru hasil kerja isteri beliau yang pertama, Mileva Maric
3) Einstein meniru hasil karya Sarjan Islam dahulu, dikatakan beliau mentelaah manuskrip tersebut kemudian beliau bakar makalah tersebut. (Fakta ini melalui perbincangan dengan kawan saya)
4) Hasil kerja Einstein dalam bidang Teori Kenisbian Khas dan Am lebih dijulang dan diperagung berbanding hasil kerja Hendrik Lorentz dan Henri Poincare, walhal kedua-dua personaliti tersebutlah yang memulakan idea Kenisbian dan ruangmasa.

Imej-imej di bawah adalah mengenai hasil kerja tangan Einstein dalam pembinaan Teori Kenisbian Am.


RAJAH 1: Pelajar-pelajar universiti di Israel sedang menatap manuskrip Einstein



RAJAH 2: Manuskrip, hasil tangan Einstein


RAJAH 3: Manuskrip mengenai Teori Kenisbian Am


RAJAH 3: Rumah beliau ketika masih bersama dengan isteri beliau, Mileva Maric

1 ulasan:

  1. Dalam buku Prof Shaharir ada juga dikemukan tentang teori kenisbian am yang diciplak dari Poincare..aku ada gak terbaca dalam satu laman sesawang dulu...

    BalasPadam