Sabtu, 25 April 2009

Medan spin-0 skalar nyata dalam lima matra

Assalamu'alaikum warahmatullah wabarakatuh

Saya baru selesai penulisan artikel yang telah dihantar ke Jurnal BITARA Sains dan Teknologi.

Kajian saya, cuba memerihalkan Kaluza-Klein teori keatas medan-0 skalar nyata dengan swa-interaksi. Saya mempertimbangkan matra (dimensi) kelima:
1) termampat dengan jejari yang sangat kecil
2) berkala y~[0,2Pi]
3) merdeka (maksudnya tidak bersandar kepada empat matra ruangmasa jadi kita tulis seperti berikut; F(x0,x1,x2,x3,y)=f(x0,x1,x2,x3).g(y)

Hasil Dapatan saya:
1) Saya menerbitkan ungkapan jisim yang baru bagi medan empat matra daripada ungkapan kinetik medan lima matra; M2=m2+n2/L2, (M2, M berkuasa dua) dan (n2/L2 adalah ungkapan jisim medan empat dimensi yang baru)
2) Saya menerbitkan swa-interaksi antara berbeza mod medan dengan kekuatan 2 kali berbanding swa-interaksi medan itu sendiri.
3) Saya membuat andaian bahawa pada empat matra kita hanya mampu mencerap medan mod sifar lima matra, dengan jejari kecil (10-31cm) yang mana pemecut zarah mas kini tidak dapat dicapainya (10-16cm)

Kesimpulan
Alam ciptaan Allah SWT sangat begitu kompleks
Fizik adalah sebahagian Sunatullah
Maha Suci Allah yang mencipta Alam Semesta yang begitu gah.

Wallahu'alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan