Isnin, 18 Januari 2010

Fabi ayyi alai rabbikuma tukazziban

Fabi ayyi alai rabbikuma tukazziban

Nikmat tuhan kamu yang manakah kamu dustakan

Itulah tajuk saya hari ini.....
Ayat ini adalah petikan dari surah ar-Rahman, yang mana ia diulang-ulang banyak sekali dalam surah tersebut, sehinggakan jika pembaca kalu pembaca mendengar bacaan dari Qari Arab Saudi iaitu Abdul Rahman As-Sudais dan Sa'ud Ash-Shureim sangat menyentuh jiwa kehambaan bagi pendengar dan makmum solatnya.

Ayat ini selalunya diulang ketika habis satu ayat penyata berkenaan; i)nikmat Allah yang diberikan ii)keagungan Allah, iii)azab dan ancaman Allah iv)nikmat yang bakal dialami kelak

BAIKLAH, KENAPA SAYA MENCERITAKAN PASAL AYAT INI.....

Saya ingin menceritakan pengalaman yang saya alami pada 19 Januari 2010 (Isnin) dan hubungannya dengna ayat ini dan tauladan saya perolehi.

Pada hari tersebut ke kedai cermin mata (kiosk atau booth) di Perpustakaan Tunku Bainun, kerana nak memeriksa mata saya, sebab sebelum ini saya telah periksa mata dan pekedai itu menyarankan saya memakai cermin mata, tetapi saya ingkar memandangkan saya beranggapana bahawa beliau nak mengaut keuntungan saya yakin saya boleh melihat lagi dengan jelas.

Di kiosk tersebut mata saya diperiksa dengan peralatan atau mesin yang lebih tinggi kejituan dan persis pengukurannya, mana bisa alat boleh berbohong. Setelah diperiksa mata saya, keputusan on the spot terhasil dari mesin tersebut.

Pekedai tersebut terkejut, bahawa mata saya rabun jauh tidaklah tinggi (mata kiri 50 dan mata kanan 75) tetapi yang tinggi ialah TAHAP KESILAUAN MATA saya. Kemudian beliau menasihat saya supaya berkaca mata, memandang saya kuat berhadapan dengan komputer. Tanpa berlengah masa saya terus menempah kacamata saya dan ingin mengambil kacamata tersebut sebelum pukul 4 (sebab saya ada kelas waktu itu) setelah saya mendengar nasihat beliau bahawa jika tidak berkacamata lama-kelamaan mata saya mungkin parah dan lebih menakutkan pekedai tersebut juga ada menyatakan pasal BUTA jika ia bertambah parah (terima kasih "pekedai" buat saya rasa takut dan rasa nak menempah)

Selepas saya memakai kacamata, saya rasa muka saya macam BUDAK SKEMA...... dan terasa kehilangan nikmat kejelasan mata (saya rasa sedih terpaksa membawa kacamata bagi membantu saya melihat dengan lebih jelas)

Tiba-tiba saya teringat ayat Fabi ayyi alai rabbikuma tukazziban
Rupa-rupanya ayat ini adalah UCAPAN SINDIR DARIPADA ALLAH KEPADA HAMBA-NYA YANG TIDAK BERSYUKUR DENGAN NIKMAT-NYA (Masya-Allah, terasa kehambaannya saya sekarang dihadapan Allah)

Saya rasa tersindir dan sedih, bergenang air mata saya mengenangkan ayat ini

Wallahu'alam

5 ulasan:

  1. sungguh meruntum jiwa ayat tersebut..Nikmat tuhan kamu yang manakah kamu dustakan

    BalasPadam
  2. alhamdulillah atas apa yang dimiliki ketika saat,detik dan waktu ini..syukur..syukur..

    BalasPadam
  3. Subhanalloh....
    saya mau bertanya tentang surat Ar Rahman,
    Fabiayyi alai rabbikuma tukazziban selalu diulang sebanyak 31 kali dlalam surat ini
    mungkin ada saudara-saudaraku yang mengetahui arti 31 kali pengulangannya

    BalasPadam