Sabtu, 18 Disember 2010

Hari ini saya berjalan ke....

Hari ini saya berjalan ke KL. Biasalah menaiki pengangkutan awam bas dan Putra LRT.Beberapa perkara yang saya agak berkenan untuk bercerita, mungkin ia agak remeh untuk dibincangkan.

Ketika saya menaiki Putra LRT dari stesen KLCC ke stesen Pasar Seni. Saya terpandang lakaran-lakaran dalam tren tersebut, selalunya Putra LRT meletakkan iklan-iklan berbayar pada lakaran-lakaran tersebut, tetapi tidak kali ini.

Hebahan tersebut mengenai staf-staf Putra-LRT yang bertugas dan bertungkus-lumus untuk memastikan perjalanan kita dalam keadaan baik dan selesa. Saya terbaca ayat, "Your heroes" (Seingat sayalah). Pelbagai gambar dipamerkan berkenaan rutin kerja harian mereka dan menggambarkan suasana bekerja mereka yang menceriakan dengan memperlihatkan senyuman dan tawa mereka, daripada peringkat juruteknik kepada jurutera.

Pada pandangan saya, itu pendekatan yang baik, memperlihatkan imej organisasi disamping memotivasikan ahli keluarga organisasi tersebut. Saya dapat bayangkan apabila salah seorang daripada menaiki tren tersebut dan melihat wajah mereka terpapar pada dinding-dinding tren, pasti mereka tersengih keseorangan.

Alangkah baiknya itu juga dicadangkan di UPSI untuk meraikan semua ahli keluarga universiti dari Pembantu Am Rendah sehingga ke Pensyarah. Begitu juga pada organisasi lain, terutamanya jabata-jabatan kerajaan yang mendokong aspirasi negara.

Ketika tren tersebut melintasi beberapa stesen sekitar Lembah Klang, saya terpandang pemandangan yang agak buruk jika dijelaskan dari aspek vandalisme, tetapi tidak pada pandangan seni. Dimaksudkan oleh saya ialah lakaran grafiti di dinding pejalan kaki. Tetapi bukan seni golongan vandalis muda, tetapi ia bermesej untuk penatap-penatap seni. Lakaran grafiti tersebut bermesejkan perpaduan dan kedamaian, mungkin boleh dikatakan seperti Banksy di UK. Banksy? Sila klik sini ntuk maklumat selanjutnya, BANKSY. Sila klik di sini, untuk menhayati keseniaannya. :-)


Kemudian saya lihat kekalutan orang ramai tergesa-gesa untuk urusan masing-masing. "Kekalutan" Anda pernah melihat filem A Beatiful Mind, lakonan Russell Crowe (klik di sini). Ketika beliau tidak suka masuk kelas (di Universiti Princeton) dan membuat aktiviti akademiknya sendiri, iaitu beliau cuba untuk membuat satu bentuk algorithm bagi gerakan rawak burung-burung merpati di taman universiti. Apakah boleh kita membentuk satu kerangka algorithm untuk situasi tergesa-gesa (kekalutan atau "chaos") akan gerakan rawak warga KL. Mungkin pelik bukan? Dalam fizik dan matematik tiada yang peliknya, ada satu model tak linear stokastik digunakan untuk menjelaskan kefizikan percintaan. Lawak bukan!

Itu sajalah perjalanan saya ke KL yang seni, damai, memotivasikan dan ada fiziknya.

Wallahu ta'ala a'lam

4 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. 'Truly man was created very impatient, fretful when evil touches him, and niggardly when good reaches him' Al-maarij 19-21.

    Barakkahufiq, selamat tahun baru en, very inspired bila baca artikel berkenaan dengan fizik di blog en.

    BalasPadam
  3. Terima kasih Nur Aqilah Hanis untuk ayat Allah yang dilampirkan itu, semoga kita dalam rahmat Allah dalam menyebarkan ayat-ayat Allah antara sesama kita.

    Jazakillah khairan katsirah
    :-)

    BalasPadam