Isnin, 1 Mac 2010

Teori Saya Tentang Indahnya Dimensi

Cuba saudara/i ambil satu kertas yang dilembarkan, kemudian kamu dapati lembaran kertas tersebut menunjukkan satu satah luas yang mempunyai dua dimensi iaitu (x, y). Perasan tak saudara/i yang diRahmati Allah satah permukaan.


Gambarajah 1



Kemudian seterusnya saudara/i yang diRahmati Allah gulung lembaran kertas tersebut sehingga satu silinder yang halus, saudara akan lihat satu garis lurus bukan.

Gambarajah 2

Penjelasan mengenai gambar di atas adalah begini,
Gambarajah 1, adalah penerangannya adalah seperti pada perenggan mula, yang mana memerihalkan berkenaan 2 dimensi atau matra pada satah permukaan. Seterusnya matra-y akan mengalami:

1) Pemadatan
2) Berkala
3) Merdeka

Idea di atas adalah dari Klein, Olskar.

Seterusnya kita langsung ke Gambarajah 2, iaitu melibatkan lima dimensi, yang mana 4D alam semesta (untuk pengetahuan pembaca yang diRahmati Allah, alam semesta kita mempunyai empat dimensi iaitu dimensi ruang adalah kiri-kanan, atas-bawah, depan-belakang, manakala dimensi masa adalah sebelum-selepas atau masa depan-masa lepas). Kita tambahkan satu lagi dimensi 1D.

Lima dimensi kita berada dalam manifold Minkowski-5 ditulis sebagai M5. Seterusnya kita aplikasikan idea dari Olskar Klein iaitu mengalami matra lebihan kita adalah merdeka (bermaksud ia tidak bersandar terhadap empat dimensi duniawi atau alam semesta). Kemudian adalah berkala iaitu bermaksud mempunyai julat pada {0, 2Pi}, maka kita boleh bayangkan bahawa dimensi lebihan tersebut mengalami pergulunganyang infiniti n=0-->Infiniti. Seterusnya dimensi lebihan tersebut mengalami pemadatan pada radius yang sangat kecil sehingga ia tidak kelihatan pada "pemecut semasa"

Iaitu Limit L-->0 (1/L) = Infiniti, memerihalkan ungkapan yang kita perolehi adalah diabaikan (bermakna tidak meberikan sebarang kesahan fizikal)

Maka manifold itu mengalami penurunan dari:

M5 --> M4 x S1 --> M4


Wallahu'alam


4 ulasan:

  1. saya hampir terlupa tentang perkaitan ini untuk penjelasan berkenaan 'masa'..terima kasih, saya ketagih apa2 penjelasan yang berkaitan dengan masa..saya akan merujuk tuan

    BalasPadam
  2. Insyaallah saudara Hairi dalam peliharaan Allah

    BalasPadam
  3. General relativity and on space being shaped by the presence of mass

    BalasPadam
  4. Yup, but not only mass, but energy as well and but not only space being shaped but time being shaped as well or in other words spacetime being shaped.

    Thank you very much sir, for your sharing

    :-)

    BalasPadam