Sabtu, 1 Januari 2011

Fizik vs Metafizik

Ketika saya terlibat dengan satu pameran penyelidikan anjuran universiti untuk mempamerkan hasil penyelidikan dan inovasi setiap pnyelidik. Pada masa yang sama terdapat juga peniaga (atau jurujual) yang memperagakan barangan niaga mereka. Antara barang-barang niaga mereka (yang saya masih ingat); minyak biodisel, enjin yang jimat petrol, dan yang saya tak boleh terima ialah, batu gunung berapi.

Ketika....
Ketika jurujual itu sibuk mempromosikan barang-barang seperti itu (pada pendapat saya, itu sebagai kurafat), saya dan Dr. Abdul Rahman Omar (atau dikenali sebagai Prof ARO dikalangan peljar-pelajar) pergi bertandang di "booth" itu untuk melihat apa yang dipamerkan itu, tatkala jurujual itu sibuk bercakap dan mempromosi batu jed itu, tiba-tiba beliau bercerita mengenai aura jed yang mana beliau cuba menghubungkan dengan konsep penerowongan (salah satu konsep dalam mekanik kuantum) dan beliau juga ada menyebut tentang "Mekanik Kuantum" ke atas barang-barangnya itu. [Sepanjang saya berkecimpung dalam bidang Mekanik Kuantum, tak ada kena-mengenapun dengan barang jed itupun]

Kemudian Prof ARO (yang juga pengajar Mekanik Kuantum) melihat saya (saya juga dikenali sebagai ARO Junior dikalangan pelajar-pelajar saya) dan saya melihat beliau sambil saya tersenyum, kata Prof Aro dengan sinis kepada saya (seingat saya), "Betul ka tidak..." Kemudian berkata dalam hati saya, jurujual itu tak sedarkah bahawa beliau sedang mempromosi barangan itu di kalangan golongan profesional dan akademik.

Jurujual itu juga mempromosikan batu gunung berapi itu mempunyai magnet yang sangat tinggi, tatkala daripada itu kawan saya (pensyarah fizik elektromagnetik dan elektronik) mengambil batu itu dan menghitung dengan alat pengukur magnet, dan didapati (hahaha.... minta maaf saya tergelak) bahawa nilai Tesla (unit untuk magnet) sangat kecil dan beloh dipertimbangkan bahawa nilai itu adalah hingar (noise) daripada persekitaran, dengan kata lain batu itu tiadapun magnet.

Jurujual itu juga menunjukkan bukti akan kekuatan batu itu, dengan mengambil salah seorang pengnjung disekitar itu untuk berdiri sebelah kaki, didepakan tangan dan jurujual itu menekan tangan supaya ia jatuh. Untuk membuat perbandingan itu, jurujual itu menyuruh melakukan perkara sama dengan memegang batu itu, dan jurujual itu menekan tangan pengunjung itu dengan niat untuk menunjukkan batu itu menyebabkan badan pengunjung itu seimbang. Sebenarnya yang berlaku disitu adalah kekuatan psikologi pengunjung itu, bukannya kekuatan batu itu. Saya juga pernah bereksperimentasi akan situasi itu, saya dapati tidak berlaku perubahan pun dengan batu kawan saya(hahahah....)


Kedudukan kita?
Saya juga mencari artikel-artikel atau laman-laman sesawang mengenai penemuan atau bukti mengesahkan batu itu. :-)
Jika tiada, saya akan menakrifkan bahawa batu gunung berapi itu adalah azimat, tangkal atau tamimah. Maka hukumnya Syirik, wajib bertaubat. Berdasarkan hadist ini;

"Sesungguhnya Ruqyah, Tamimah dan Tiwalah adalah syirik."
(HR. Ahmad dan Abu Dawud)

TAMIMAH adalah sesuatu yang dikalungkan di leher anak-anak untuk menangkal dan menolak penyakit 'ain. Jika yang dikalungkan itu berasal dari ayat-ayat Al Qur'an, sebahagian ulama salaf memberikan keringanan dalam hal ini; dan sebahagian yang lain tidak memperbolehkan dan melarangnya, diantaranya Ibnu Mas'ud radhiallahu 'anhu.

RUQYAH yang disebut juga dengan istilah Ajimat. Ini diperbolehkan apabila penggunaannya bersih dari hal hal syirik, kerana Rasulullah s.a.w. telah memberikan keringanan dalam hal ruqyah ini untuk mengubati 'ain atau sengatan kalajengking.

TIWALAH adalah sesuatu yang dibuat dengan anggapan bahawa hal tersebut dapat menjadikan seorang isteri mencintai suaminya, atau seorang suami mencintai isterinya.

Begitu juga dengan hadist ini;
"Sesiapa yang menggantung tamimah (tangkal dari permata) , maka Allah tidak akan menyempurnakannya (akan hajatnya), sesiapa yang menggantung wad'ah (tangkal berupa kulit-kulit kerang dari laut), maka Allah tidak memberi keamanan baginya"
[HR Imam Ahmad dalam al Musnad]


Konsepnya mudah!
Jika ada penemuan fizik dan perubatannya, maka ia adalah harus.
Jika tiada penemuan fizik dan perubatannya (malahan berdusta di atasnya, seperti dalam kisah di atas), maka ia adalah SYIRIK.
Wajib bertaubat!



Kesimpulan

1) Agak menghampakan kerana penganjur membenarkan "pameran penyelidikan dan inovasi" itu dicemari dengan perniagaan seperti itu. :-)
2) Banyak lagi pengunjungnya daripada pengunjung ke pameran (atau booth) penyelidikan dan iniovasi (tujuan utama pengnjuran), ini menunjukkan minda dan budaya masyarakat kita yang masih percaya kepada perkara sebegini. [Ada juga ahli akademik berstatus Profesor Kimia yang disegani memiliki dan memakai batu gunung berapi, hairan saya....]
3) Bersyukurlah kerana Allah subhana wata'ala memberikan bashirah dengan ilmu agama dan ilmu sains dan berjalan di atasnya. Alhamdulillah.

Gambar-gambarnya


Besar telapak tangan


Pelbagai bentuk dan corak untuk dipakai

2 ulasan:

  1. Prof. Abu, aku nak tanya ko nih
    boleh x ngko buktikan E=mc^2=hf seperti yang diaplikasikan dalam teknologi air minum ECPI
    ->http://www.youtube.com/watch?v=RbdbQrHP2jM&feature=related
    (tengok minit ke-4)..sakit aku tengok penjelasan pakcik ni..plss..

    BalasPadam
  2. aku pindah ke sini reaktor-nuklear.blogspot.com

    BalasPadam