Khamis, 10 Mac 2011

SUSY bukannya Susilo Bambang

Sejak akhir-akhir ini banyak artikel menceritakan mengenai kegagalan LHC mendapat isyarat secara langsung atau tidak langsung (melalui interaksi dan pelanggaran proton dan anti proton). Secara tidak langsung ia memberikan gambaran bahawa pembinaan fizik kita ada masalah.

Manakala Fermilab akan berhenti daripada beroperasi untuk mencari Higgs memandangkan masalah kewangan, LHC pula akan ditangguhkan buat sementara waktu. Huhuhuhu......

Perkara ini mengingatkan saya kepada pembinaan Teori Fizik Moden pada awal abad-19, yang mengubah segala-galanya mengenai fizik. Ia bermula dengan beberapa masalah yang berkisar pada awal abad tersebut, antaranya:

1) Kewujudan Ether
2) Masalah Sinaran Jasadhitam
3) Fenomena fotoelektron
4) Spektrum garis gas hidrogen
5) Juzuk asas
6) Takrifan masa dan ruang
7) Peredaran bintang perihelion

Ketika pencarian kewujudan Ether, ahli fizik ujikaji telah mengesahkan bahawa tiada sebarang petanda bahawa Ether itu wujud. Daripada hasil itu mereka mendapati bahawa fizik kita ada masalah. Tetapi Einstein telah mengenepikan kewujudan Ether itu dengan postulatnya yang terkenal iaitu, Kemalaran Laju Cahaya. Implikasinya, terbinalah Teori Kenisbian Khas (Special Relativity).

Begitu juga dalam hal Sinaran Jasadhitam, Sir Rayleigh dan Sir Jeans menyelesaikan dengan pendekatan klasik (keselanjaran), tetapi tidak menepati hasil ujikaji dan hal itu diselesaikan oleh Max Planck.

Beberapa data-data dianalisis didapati tiada isyarat menunjukkan sebarang kewujudan SUSY (tetapi mungkin melalui saluran interaksi). Oleh itu ada dua kemungkinan: 1) Sama ada SUSY Tidak Cukup Cantik, "SUSY Not Beauty Enough" ataupun 2) Dapatkan Fizik Baharu.


Dilampirkan rtikel-artikel tersebut:

Supersymmetry Still In Hiding

Will the LHC find supersymmetry?

What if the LHC doesn't see SUSY?

CMS: Higgs not between 144 and 207 GeV if...

Possible Discovery of Supersymmetric Particles or Premature Hype?

Implications of Initial LHC Searches for Supersymmetry

String Theory Fails Another Test, the “Supertest”

In SUSY We Trust

Fermilab's CDF Result Sparks Rumors of New Physics

Beautiful theory collides with smashing particle data

1 ulasan:

  1. Bolehkah saya mencari SUSY di dalam ruang Topologi? ;-P

    BalasPadam