Khamis, 11 Ogos 2011

Pagi Yang Berpeluh

Tepat 5.15am, saya bangun untuk bersahur, menjamah kuey teow goreng kerang (tapi saya mendapati tidak kelihatan kerang, apa yang sempat dipandang hanyalah 'fishcake') berserta minuman kopi Mocha (class gitu!) dan menjamah sehingga azan Subuh berkumandang kerana ingin mengikut Sunnah (Sifat Puasa Nabi, adalah melewatkan sahur, mempercepatkan berbuka. Sememangnya ada dalil dan nash, sedangkan Imam Syafie pun menyarankan kita seperti demikian, tapi tak tahu kenapa masih ada lagi yang berhenti bersahur 10minit sebelum azan).

Hari ini tiba-tiba saya menjadi pekerja berdedikasi ke pejabat pukul 7.30am, dengan muka yang 'cool' menekap kad pekerja (punch-card) tanda kehadiran ke pejabat. Setelah itu, lantas ke lif untuk ke aras dua ke pejabat di Bangunan Canselori (namun dalam masa terdekat ini, kami semua akan berpindah ke kampus baru di Proton City). Ketika saya menekan butang 'tutup', tiba-tiba "Big Boss" Universiti, Naib Canselor Universiti datang serta bersama untuk ke aras dua juga, tapi sayap pejabat yang berlainan. Kami (saya dan dua staf yang lain) terdiam seribu bahasa tak tahu nak mula percakapan, almaklumlah kami ini orang kebanyakan, apa yang kami mampu lakukan adalah senyum :-) dan menjawab salam, "Wa'alaikum salam warahmatullah, Dato' "


Rajah 1 Satu sudut dalam rumah

Tiba sahaja di depan pintu bilik, saya memeriksa kunci di kocek seluar saya, barulah saya tersedar saya terlupa membawa kunci bilik (tertinggal di rumah), apa lagi resah pun mula menjelma dalam bentuk titisan bersaiz mikro di dahi dan leher saya, manakala di belakang dan bahu, saya menggalas beban komputer riba dan beberapa buku yang lain. Sekitar bilik saya, pensyarah lain belum datang lagi, biasalah hari ini kan saya ingin pekerja berdedikasi, lagi bertambah peluh saya. Fuhh...

Melilau saya dibuatnya. Tampak kelihatan dari jauh ada orang baru tiba ke Pejabat Fakulti Sains dan Matematik, bersyukurlah ada orang sudah datang bolehlah saya menumpangkan beg galas saya. Lantas saya memecut pulang ke rumah, tiba sahaja di rumah saya memanjat pintu untuk mengambil 'kunci simpanan' (sebagai langkah berjaga-jaga). Kunci simpanan itu juga tak kelihatan, perghh... bertambah peluh dibuatnya, sudahlah diri ini disembur dengan wangian 'deodorant' baru dibeli dua minggu lepas.


Rajah 2 Bercahaya

Nak kopak pintu pula, pintu rumah saya laksana peti kebal di bank, memang jangan haraplah boleh dibukanya. Kemudian jiran yang sedang leka mengurus tanamannya di depan rumah datang bertanya, juga memberi beberapa saranan yang bagus. Saya juga ada menelefon tuan rumah sewa, beliau pun tak tahu mana satu kuncinya. "Terbaik..." (Seperti dalam iklan animasi BoboiBoy). Saya pergi ke pintu belakang rumah, seperti yang disarankan, kelihatan agak mudah untuk dikopak, tiba-tiba (ketika itu) saya menukar profesyen saya kepada 'pemecah rumah', cuba mengopak pintu belakang dengan gunting rumput yang diambil dari rumah jiran. "Krakkkk..." Alhamdulillah, terbuka juga akhir. Membuka pintu depan dan cepat-cepat berterima kasih kepada jiran kerana menjadi rakan kerjaya saya itu. Dan selama tiga tahun, empat bulan, 12 hari saya tinggal di rumah itu, saya belum lagi tertinggal kunci, jika ada pun saya ada kunci simpanan di atas para pintu rumah saya itu.

Ke tempat kerja dan berpeluh berserta udara pagi yang nyaman.

Apapun ujian Allah di pagi 12 Ramadhan, "Innallahu ma'a shobirin..."

2 ulasan:

  1. jangan la bagi tau yang simpan kunci spare di para Faudzi.. haru kalau pencuri duk baca heheheheh...

    BalasPadam
  2. :-)
    Tak pa, rumah sewa saya ni pendalaman, bukannya ditengah pekan, jadi susah nak cari rumah saya.

    BalasPadam