Khamis, 20 Oktober 2011

Berkata kepada pelajar

Baru selesai kelas
Dalam kelas tadi saya ada berkata, "Ada seorang kawan saya berkata bahawa setiap fenomena berayun mesti mematuhi persamaan gelombang, saya nak kamu semua ingat dalam kepala kamu"

Kawan saya maksudkan itu adalah Ahmad Hazazi. Tapi apa yang beliau katakan itu memang ada kebenarannya.

Ciri-ciri tersebut mesti memuas persamaan berikut, iaitu:

d2[y(x,t)]/dx2 = 1/v^2 d2[y(x,t)]/dt2

yang mana y(x,t) adalah fungsi gelombang dan v adalah ditafsirkan sebagai halaju gelombang (arah perjalanan gelombang). d2[y(x,t)]/dx2, bermaksud kebezaan kedua ke atas pembolehubah kedudukan, x. Manakala, d2[y(x,t)]/dt2 pula bermaksud kebezaan kedua ke atas pebolehubah masa, t]

Soalan
Manakah antara berikut bersifat gelombang?
[A, k dan b adalah pemalar, v adalah halaju]

a) y(x,t) = A cos[k(x-vt)]
b) y(x,t) = A Exp[-bx^2 -b(vt)^2]
c) y(x,t) = A Exp[-b(x-vt)^2].Sin[k(x+vt)]


Rajah 1: Ayunan terlembap juga memuas persamaan gelombang

Contoh Aplikasi Ayunan Terlembap
Penyerap kereta yang baik sewajar mempunyai pekali pelembap (b) mestilah mendekati nilai ayunan terlembap genting. Contoh mudah kereta mewah mempunyai penyerap yang baik, iaitu apabila kita melanggar lopak di jalan, dengan spontan ia langsung ke kedudukan equilibrium (terlembap genting). Manakala jika kereta sederhana adalah sebaliknya, malahan berayun turun-naik kereta kita kalau melanggar lopak (terlembap)

Sedar atau tidak sedar, jika kita menaiki kereta mewah untuk perjalanan jauh kita berasa kurang letih berbanding dengan dengan kereta sederhana.
Wallahu ta'ala a'lam

1 ulasan:

  1. Fungsi y = A cos(wt) mewakili ayunan harmonik ringkas, satu fenomena ayunan. Tapi fungsi tersebut tak memuaskan persamaan gelombang.

    BalasPadam