Khamis, 6 Oktober 2011

Kilasan Masa Depan

Saya ambil sedutan ini daripada Youtube, siri FlashForward. Mengenai Tafsiran Alam Banyak Everett, saya rasa seronok menontonnya, kalau si lelaki tu dapat bertemu dengan si perempuan sesuatu ketika dulu, bermakna mereka sudah berkahwin sekarang. Klik FlashForward untuk ke pautan Youtube.
Ringkasan mengenai siri FlashForward boleh klik di sini.

---Selamat menonton---



Dulu ada disiarkan di saluran tv tak berbayar (almaklumlah saya tak ada Astro), sekarang tidak lagi.

----------------------------------------
Secara ringkasnya, Hugh Everett cuba menengahkan idea beliau dalam mekanik kuantum, tanpa melibatkan sebarang keruntuhan fungsi gelombang, berkebarangkalian dan tanpa menafikan kebergantungan pencerap, kerana kita sedia maklum bahawa pengukuran yang dilakukan ke atas sistem kuantum akan meruntuhkan keadaan yang lain (fungsi gelombang), seperti halnya dalam kes eksperimen minda iaitu Kucing Schrodinger, sebelum kotak itu dibuka kucing itu mengalami dua keadaan yang berbeza atau dengan kata lain, dua keadaan Mati dan Hidup mengalami Superposisi. Oleh itu pengukuran yang dilakukan (membuka kotak) itu akan meruntuhkan salah satu fungsi gelombang lain.

Sedikit berbeza dengan Tafsiran Copenhagen itu, Everett mengusulkan bahawa fungsi gelombang tidak runtuh bermaksud keadaan Mati dan Hidup itu wujud secara serentak, cuma hasil pengukuran kita itu pada alam yang lain, dan ini dikenali sebagai Alam Selari. Gambaran kasar boleh dilihat pada rajah dibawah.


Rajah 1: Kemungkinan di dalam alam selari


Coretan peribadi: Meskipun begitu, saya tidak lagi mengajar kursus mekanik kuantum, kerana kursus tersebut telah dimansuhkan untuk bakal graduan pendidikan sains. Akibatnya saya sudah beransur meninggalkan pembacaan mengenai mekanik kuantum, tidak seperti sebelum ini, saya ligat membaca bahan-bahan untuk kursus tersebut.

Apapun mungkin saya berada di dunia selari yang mana saya tidak lagi mengajar kursus mekanik kuantum. Saya mencemburui diri saya yang berada di dunia yang mengajar kursus mekani kuantum itu.
--- Wallahu ta'ala a'lam

3 ulasan: