Isnin, 10 Mei 2010

Rahmat Allah

Pukul 9.00pm, 10 Mei 2010: Hari ini saya pergi ke Klang sekali lagi. Saya turun dari Goldcourse ke 7Eleven untuk membeli top-up DiGi (kerana mahu menelefon pelajar saya mengenai Persatuan Mahasiswa Sains dan pelajar Latihan Mengajar) dan membeli Pau Sardin untuk melahap, sekadar mengalas perut.

Ketika saya keluar dari 7Eleven, saya terserempak dengan seorang gila beragama bukan Islam sedang terhendap-hendap di hadapan 7Eleven mungkin berasa lapar. Kemudian beliau mengelilingi sekitar kawasan tersebut untuk mencari sesuatu, mungkin mencari makanan, tapi apa yang saya lihat yang beliau ambil dari tong sampah berdekatan adalah plastik-plastik (tak tahu apa yang ingin beliau carikan)


Baiklah.


Tahu tak, apa yang terlintas di hati saya?


Serius.

Terlintas di perasaan saya ketika itu ialah mengenai DIRI SAYA: iaitu;

"Masyaallah, sayangnya Allah 'Azawajalla terhadap aku; Allah memberikan aku sihat tubuh badan dan sihat akal fikiran, manakala lelaki tersebut kurus kering dan akal fikran yang kurang waras. Allah menganugerahkan aku kehidupan yang baik dan makanan yang berkhasiat, manakala lelaki tersebut mempunyai kehidupan yang tak tentu arah dan makanan-makanan yang didapati daripada sampah sarap. Dua perkara tersebut yang terlintas di hati aku tidaklah begitu menggentar perasaan aku sangat, tetapi tidak ini; Allah 'Azawajalla menjadikan aku Islam, menikmati sunnahnya Rasulullah salallahu'al;aihi wassalam dan aku hidup dalam RahmatNya, dalam kasih sayangNya dan dalam nikmatNya. Manakala lelaki tersebut TIDAK. Dijauhnya beliau dari Rahmat-Nya, diharamkan beliau menghidu nikmat Allah, tidak dianugerahnya beliau akan agama Allah, ISLAM. Berkata hati kecil aku lagi, alangkah bagusnya orang miskin, orang melarat, orang papa, orang tertindas, orang tak berkeupayaan (OKU) tetapi beliau mati dalam agama Allah, berbanding dengan orang kaya, orang mewah, orang bangsawan, orang berkedudukan, orang berkepentingan dalamnegara, orang berpangkat, orang berpendidikan tetapi mereka mati dalam keadaan tidak Islam. Allahuakbar, takutnya saya memikirkan akan lelaki tersebut; Beliau adalah orang tak berkeupayaan, orang yang lemah, orang tak sihat tubuh badannya malah akalnya kurang waras, orang yang tidak dipandang langsung oleh masyarakat kemudian beliau tidak didatangi Islam pada dirinya, DUNIA dan AKHIRAT beliau TERSANGAT RUGI. TERSEDEIK SAYA BERASA UNTUK BERDETIIK SEUMPAMA PERASAAN INI "BAGAIMANALAH KALAU SAYA JADI SEPERTI BELIAU", Allahuakbar sangat takut saya untuk mendetikkan perasaan tersebut. DAN AKU AMAT BERSYUKUR KEPADA ALLAH KERANA MENGANUGERAHI RAHMAT YANG TERNILAI INI, IAITU HIDAYAH DAN RAHMAT ALLAH Bergenang airmataku sejenak"

Terfikir saya, bahawa iniLAH adalah peringatan berkala dari Allah kepada hambaNya sejenak.

Inilah nukilan sejenak saya di hadapan kiosk 7Eleven.
Bersyukurlah wahai pembaca sekalian, dengan nikmat ini terutamanya nikmat Islam. Pernahkah kita berfikir mengenai ini. MAHAL SUNGGUH NIKMAT INI.

Allahumusharif qulubi, sharif qulubana 'ala ta'atika

Wallahu'alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan