Isnin, 31 Mei 2010

Penghargaan

Penghargaan diucapkan kepada matan Ketua Jabatan Fizik Dr. Razak Abdul Samad kerana selama ini menumpah keringat beliau untuk pembangunan akademik dan keilmiah jabatan, serta menghidup suasana kekeluargaan yang terjalin di antara ahli kariah jabatan. Beliau akan berpindah ke fakulti baru ditubuhkan (saya terlupa nama fakulti). Terima kasih diucapkan kepada beliau, kerana menjadi Ketua Jabatan Fizik yang berdedikasi.

Penghargaan kedua diajukan kepada ahli jabatan fizik (juga matan Ketua Jabatan) Dr. Nurulhuda Abd Rahman yang juga bersama-sama ditukarkan ke fakulti tersebut. Dr Nurulhuda seorang yang pakar dalam bidang pendidikan dan pengajaran (pada pandangan peribadi saya). Beliau juga banyak mengajar saya mengenai pengajaran dan pembelajaran sewaktu saya menyelia Latihan Mengajar dan sewaktu saya sendiri menjalani Latihan Mengajar, juga memberikan pendedahan kepada saya mengenai penyelidikan dalam bidang pendidikan. Saya masih teringat kata-kata beliau kepada saya iaitu "Jabatan kita masih tiada hala tuju, tak tahu ke mana arahnya". Saya fikir balik apa yang beliau cakap seperti ada betulnya juga. Saya berharap agar ahli Jabatan Fizik yang akan balik dari D.Fal mereka akan membina empayar fizik yang baik di universiti ini seperti Puan Mazlina Darus, Faralisa, Sharul Kadri, Puan Izan Roshawaty dan Encik Kamal Ariffin (sudah pulang dan siapkan penulisan disertasi beliau). Saya berharap kepada kamu sekalian, insyaallah.

Terima kasih diucapkan kepada beliau juga.

Manakala matan Timbalan Dekan Penyelidiakan dan Siswazah Fakulti Sains dan Teknologi (nama lama Fakulti Sains dan Matematik FaSM) iaitu Prof Madya Dr. Noor Shah Bin Saad yang juga ditukar ke fakulti tersebut. Saya pernah bekerja di bawah beliau sewaktu mengendalikan persidangan antarabangsa iaitu International Conference Teaching & Learning Higher Education, ICTLHE di Hotel Lagenda. Beliau seorang yang berdedikasi meskipun kami (saya dan Encik Lim Kian Boon) agak kurang berpengalaman untuk melibatkan diri dalam hal-hal tersebut. Beliau agak sukar untuk memarahi pekerja-pekerjanya, maka kami mengambil inisiatif bersunggugh-sungguh untuk membuatkan beliau tidak berasa marah kepada kami. Beliau berasal dari Utara (Pulau Pinang) dan saya juga berasal dari Utara (Perlis), maka perbualan di antara kami agak lancar kerana loghat atau pelet negeri yang hampir sama.


Pandangan Peribadi Saya Terhadap Fakulti


Saya lihat semua kakitangan akademik di fakulti, masing-masing mempunyai potensi yang hebat, dari segi aspek KEINTELEKTUALAN dan KESUNGGUHAN, tapi tiada pemandu atau arah tuju. Mereka tidak tahu memulakan rentak. Apa yang saya lihat mereka merungut atas faktor FASILITI, SUMBER MANUSIA (pelajar yang bersungguh dalam penyelidikan), POLISI, PENGURUSAN HAL REMEH TEMEH (Contoh ISO Kualiti)

Saya agak memuji akan fakulti saya berbanding dengan fakulti lain (pada pandangan peribadi saya). Kenyataan ini tidaklah mengampu, wal-iyya'udzubillah saya tegaskan saya tidak mengampu. Tapi itu benar.

Saya lihat dari aspek profesionaliti, kecendekiawanan dan kesungguhan, fakulti sayalah yang mendapat tempat pertama. Ini dapat dibuktikan dengan ANUGERAH KUALITI ISO, pengakuan dari Timbalan Naib Canselor Akademik dan Ko-Kurikulum dan pujian diberikan dari Timbalan Naib Canselor Penyelidikan dan Inovasi ke atas fakulti saya. Ditambahkan lagi dengan kemenangan penyelidikan dan inovasi pameran-pameran yang mendapat pelbagai pingat dan tiada kedengaran tindakan tatatertib dikenakan berbeza dengan fakulti lain, yang juga ada kedengaran.

Gaya bersosial di antara ahli fakulti lelaki-perempuan ada batasnya, pendek kata tak lok-lak (bahasa Utara). Sekali saya tegaskan di sini memang seronoklah dengan suasana kerja di sini jika difikirkan dalam-dalam.

Penghargaan juga ingin diucapkan kepada rakan-rakan Jabatan Fizik yang muda-muda lagi "Best" iaitu: Dr. Rosazley, Encik Wan Zul Adli, Puan Izan Roshawaty (sambung belajar ke RMIT) dan Encik Roszairi, tidak lupa juga kepada Puan Suriani (sambung belajar ke UiTM Shah Alam). Terlupa pula, kepada Prof Madya Dr. Abdul Rahman Omar yang sekarang dalam proses untuk bersara kerana faktor masalah kesihatan. Meskipun beliau dikenali sebagai 'komputer' atau 'mesin penanya soalan fizik' tapi beliau seorang yang sangat baik (saya mengenali beliau dengan lebih mendalam, saya rasalah.)

Penghargaan juga di ajukan kepada Dr. Norjan Yusof, keran sudi membuat kerja saya dalam hal-hal Dokumentasi PBL meskipun beliau bukanlah dari jawatankuasa tersebut

Penghargaan yang gah saya berikan kepada:
1) Dr Rosazley
2) Dr Syed Abdul Malik
3) Prof Dr Rosly

Kerana mereka bertiga bersungguh-sungguh mahu menjadikan saya kakitangan akademik di Jabatan Fizik, meskipun saya merasakan diri saya seorang yang sangat tidak layak untuk menjawat jawatan tersebut, kerana masih merasakan diri kekurangan ilmu untuk di ajarkan kepada anak bangsa dalam memandaikan mereka. Jangan bimbang saya tidak akan menghampakan kesungguhan kamu bertiga. Terima kasih diucapkan kepada kalian.

Sebenarnya penulisan ditujukan penghargaan kepada Dr Razak Abdul Samad, Dr. Nurulhuda Abdul Rahman dan PM Dr. Noor Shah Bin Saad. Tak tahu macamana boleh saya 'melalut' sampai begini sekali. Hahahahahaha....

Apapun Jazakumullahkhairan katsirah diucapkan kepada semua.

1 ulasan:

  1. ada fakulti baru ek
    hmm Dr Nurul pun pindah fakulti jgk..
    nama En Azman xdak plak disebut ek..
    sj nk kongsi cerita tentang upsi
    tempat jatuh lagi dikenang...

    BalasPadam