Selasa, 15 Jun 2010

Dua Pen 'Marker' Biru Di Dalam Dewan Kuliah Di Tangan Sang Peleter Di Hadapan Sekumpulan Pendengar Yang Setia

(^_^)

Pengalaman Perkuliahan saya

Lagi sepuluh minit, kuliah TFA3023 Pengenalan Mekanik Kuantum saya akan bersurai, kedengaran suara-suara kecil rungutan dari pelajar-pelajar saya yang ingi kelas tersebut disuraikan lebih awal.

"Encik, habis kelas awal la yer, encik. Dah tepu dah nih..." kata salah seorang dari mereka. Balas saya dengan senyuman, "Ehh... Tak boleh nih, kita kena berhenti seperti biasalah"

Melihat akan telatah pelajar-pelajar saya kian membosan di hujung masa akhir kelas. Maka saya pun mengambil dua pen 'marker' biru dan diangkat pen tersebut pada kedua belah tangan saya dan berkata,

"Baik, cuba kamu semua lihat pen biru di sebelah kanan saya, dan sebelah kiri saya"

Tambah saya lagi, "Jika dalam KLASIK, kita akan cakap; Pen Biru A berada di sebelah KANAN saya dan Pen Biru B di sebelah KIRI saya. Tetapi berbeza dalam KUANTUM, kita TAK BOLEH cakap seperti begitu kerana Pen Biru A dan B adalah dalam satu keadaan atau sistem"


Sambil menulis di papan putih

Kes Simetrik (utuk kes zarah yang mematuhi statistik kuantum Bose-Einstein)

|Psi> = a.|Pen A, Pen B> + b.|Pen B, Pen A>


Kes Antisimetrik (untuk kes zarah yang mematuhi statistik kuantum Fermi-Dirac)

|Psi> = a.|Pen A, Pen B> - b.|Pen B, Pen A>


Saya meneruskan lagi penerangan saya lagi, "Dari persamaan yang kita lihat, kita akan cakap kemungkinan Pen Biru A berada di tangan kanan saya atau sebaliknya, ATAU kemungkinan Pen Biru B berada di tangan kiri saya atau sebaliknya ATAU Pen Biru A dan B berada di tangan kanan saya dan Pen Biru A dan B berada di tangan kiri saya. Kes simetrik pula bermaksud untuk kes zarah berspin integer n=0,1,2... iaitu zarah boson dan kes antisimetrik pula adalah untuk kes zarah berspin separa integer n=1/2, 3/2... iaitu zarah Fermion. Topik ini kamu akan belajar dengan saya, insyaallah jika saya diberikan peluang untuk mengajar pelajar Master nanti"


"Jika dilihat lagi, memang tak masuk akal dan ini mencabar kamu punya pegangan dan pasti kamu tak akan menerimanya, kerana apa yang berlaku dalam mekanik kuantum adalah KEBARANGKALIAN semata-mata dan fenomena ini kita kenali sebagai ZARAH SEIRAS, sekian terima kasih"

Saya terus ke pintu dan beredar dari kelas tersebut.

___________________________________________________


Zarah Seiras juga berlaku untuk Pen Marker Biru lebih dari dua.

:-D

Wallahu'alam

2 ulasan: