Isnin, 15 Ogos 2011

Sedikit Bingkisan Kenisbian Di Lewat Malam

Newton
Seperti yang kita sedia maklum bahawa Hukum Newton Pertama, Prinsip Inersia menyatakan bahawa:

"Tanpa kehadiran daya, setiap objek kekal dalam keadaan gerakan seragam"


Kita sedia maklum bahawa gerakan seragam, halajunya malar. Ini memberi erti sistem itu tiada sebarang daya dikenakan, dan pecutannya (kadar perubahan halajunya) adalah sifar. Dan ia juga dikenali sebagai Hukum Gerakan Seragam.

Berbeza dengan Hukum Newton Kedua, ia dikenali sebagai Hukum Gerakan Tak-Seragam Takrifannya adalah seperti berikut:

"Pecutan sesuatu objek itu adalah daya yang dikenakan ke atas objek itu dibahagikan dengan jisimnya" (secara matematiknya, a=F/m)

Untuk hal Hukum Graviti Newton lanjutan daripada hukum gerakan di atas menyakatan bahawa:

"Daya graviti ke atas sebarang objek berkadaran terhadap jisimnya"

Minkowski
Minkowski telah mempermudahkan takrifan Newton ke atas hukum gerakannya dengan takrifan yang lebih umum dan memuaskan idea beliau yang memperkenalkan koordinat ruangmasa (yang mana koordinat Ruang dan Masa tidak merdeka), dan takrifan tersebut berbunyi:

"Tanpa kehadiran daya, setiap objek akan bergerak menerusi ruangmasa sepanjang garisdunia yang lurus"



Rajah 1: Rajah Ruangmasa Minkowski; paksi-y adalah koordinat masa (bernilai khayalan),paksi-x pula koordinat ruang 3D (x,y,z)
Penerangan: Titik dalam rajah tersebut dikenali sebagai peristiwa, literalnya kita faham maksud peristiwa mesti mengandungi maklumat ruang (tempat) dan masa, contoh: Kemerdekaan (peristiwa) disambut di Stadium Merdeka (ruang) pada 31 Ogos (masa).
Garisandunia itu pula pergerakan setiap objek di atas dunia ini (objek berhalaju seragam). Manakala kawasan terlarang pula bermaksud bahawa tiada objek yang melampaui kelajuan cahaya (ini merupakan postulat utama dalam Teori Kenisbian)


Einstein
Einstein mengambil pendekatan Minkowski untuk idea yang lebih lanjut iaitu, beliau mengaplikasikan untuk Rajah Minkowski Tidak Seragam, atau lebih dikenali dengan istilah Kelengkungan Ruangmasa. Bagi penakrifan Hukum Gerakan Seragam, beliau menyatakan:

"Tanpa kehadiran daya, setiap objek akan bergerak menerusi ruangmasa sepanjang garisdunia yang termudah dilalui" (Ruangmasa yang rata)

Tetapi jika melibatkan Ruangmasa yang melengkung,

"Objek akan bergerak sepanjang ruang bergeodesik"


Geodesik adalah laluan termudah dalam ruangmasa. Kiasan mudah, jika kita mahu membuat rombongan pinangan ke Kuala Terengganu dari Perlis, kita akan melalui Alor Setar, kemudian Gerik, tiba ke Kelantan terlebih dahulu, kemudian barulah ke Kuala Terengganu. Baik, jika kita mahu mudahkan lagi, kita pergi ke Langkawi, kemudian ambil pengakutan kapal terbang dan tiba langsung ke lapangan terbang Kuala Terengganu, dan inilah yang dimaksudkan dengan Geodesik.

Ruangmasa melengkung adalah mengenai Gerakan Tak-Seragam, secara tidak langsung juga memerihalkan fizik graviti dengan pendekatan yang lebih moden melalui Prinsip Kesetaraan (pecutan inersia setara dengan pecutan graviti)

Wallahua'lam

3 ulasan:

  1. Ya, tapi kita mesti memerihalkannya dengan aspek kuantum pula, yang mana dikenali sebagai Mekanik Kuantum Relativistik (jika melibatkan halaju zarah menghampiri cahaya).

    BalasPadam
  2. assalamualaikum encik faudzi =) ini saya amar dari upsi yang join kelas quantum mechs dengan encik semester ni .. saya sedang siapkan prototype untuk tesis undergraduate yang mungkin memperbaharui analogy rubber sheet untuk menggambarkan curvature spacetime yang telah ada .. saya berhasrat untuk mendapatkan emel encik untuk saya bertanyakan beberapa soalan berkaitan konsep yang saya gunakan dalam bahan bantuan saya itu .. tak sabar rasanya nak sembang hal ini dengan encik hari isnin nanti =)

    BalasPadam