Jumaat, 15 Januari 2010

Solatlah Kamu Mengikuti Sunnah, Sebelum Kamu DiSolati Mengikut Sunnah

".... Shallu kama raaitumunii ushalli" (Shahih)
Solat kamu sepertimana kamu melihat aku solat
.
.
.
Mari kita istinbaat hukumnya dari hadist ini

Hadist ini shahih muttafaqu'alaihi

Shallu adalah fa'il amar, dalam kaedah fekah; Fa'il Amar adalah hukumnya WAJIB ke atas satu-satu 'ibadat.

Dalilnya berbentuk Muqayyad, maksudnya bersandar terhadap sesuatu kenyataan. Maka dalam hal ini merujuk kepada "sepertimana kamu melihat aku solat"..... Persoalannya adakah kita pernah melihat Rasulullah salallahu'alaihi wassalam, sudah tentu kita tak berkesempatan melihat Rasulullah salallahu'alaihi wassalam apatah lagi tatacara solatnya.


Nah, bagaimana? padahal Rasulullah salallahu'alaihi wassalam MENGARAHKAN kita supaya solat seperti melihat baginda solat.

Dalam hal ini, kita memerlukan seseorang melihat baginda solat....... Maka jawapannya adalah para Shahabat radhiallahu'anhum.


Apakah boleh kita beramal dalil dari sahabat bukan secara Marfu'

Jawapannya adalah BOLEH dan ucapan para sahabat kita kenali sebagai Atsar Para Sahabat



Maka kesimpulan dalil ini yang boleh kita katakan insyaallah iaitu;

Rasulullah salallahu'alaihi wassalam MENGARAHKAN kita supaya SOLAT seperti baginda dalam segala inci pergerakan dan persis pengucapannya dalam solat tanpa diragui, tanpa ditokoktambah, tanpa dikurangkan, tanpa ditambahbaikkan, maka yang melihat baginda adalah Sahabat radhiallahu'anhum melalui Atsar dan Hadist

Insyaallah, dibawah kedapatan beberapa video yang boleh membantu pembaca dikasihi Allah bagi memperbaiki solat berlandaskan hadist-hadist shahih lagi sharih.

Apa yang menarik video-video tersebut, adalah setiap inci pergerakan dan bacaan dalam solat adalah berlandaskan himpunan hadist dan atsar yang shahih dari kitab-kitab perawi yang tsiqah, insyaallah ini adalah usaha kita bagi mengamalakan satu ibadat SOLAT seperti mana Rasulullah salallahu'alaihi wassalam bersolat



Ini adalah video yang saya download dari saudara kita. Terima kasih kepada pujaantarabangsa dari Youtube sila klik disini

Jazakallahu khairan katsirah

Wallahu'alam

Sifat shalat nabi edisi kartun (1 5)


Sifat shalat nabi edisi kartun (2 5)

Sifat shalat nabi edisi kartun (3 5)

Sifat shalat nabi edisi kartun (4 5)

Sifat shalat nabi edisi kartun (5 5)

.

2 ulasan:

  1. Insyaallah.....
    Sebarang persoalan boleh di ajukan

    Demi Allah, kalau saya tahu saya akan jawab
    Kalau saya tidak tahu saya akan berdiam.... dan janganlah mengherdik saya sekiranya tidak tahu....

    Saya akan cuba mencari maklumat akan persoalan pembaca.....

    Jika ada dikalangan pembaca yang arif dipohon mencerahkan persoalan tersebut.... Insyaallah

    Jazakumullah khairan katsirah

    BalasPadam
  2. syukran atas kesudian blogger berkongsi ilmu yang bermanfaat..alhamdulillah..

    BalasPadam