Rabu, 28 Oktober 2009

Jazakumullahu Khairan Katsirah

Sekadar berkongsi berkenaan ulama yang saya hormati di Malaysia:


1) Ustaz Halim Hassan
Ustaz Halim, pengajar Tafsir Ibnu Katsir yang berkaliber. Dan yang paling SAYA SUKA adalah ustaz Halim memang LAWAK tapi berilmiah. Walaupun ceramahnya nampak macam LAWAK tapi penyampaian beliau sampai maksud, kemudian beliau memang arif dalam bidang hadist. Cuba saudara ke YouTube taip Ustaz Halim Hassan atau klik sini

2) Ustaz Maulana Asri Yusof
Maulana Asri seorang pengajar Shahih Bukhari dan Muslim berserta Kitab-kitab hadist. Beliau berpendidikan ilmu dirayah hadist dari India. Pengajaran beliau jelas dan kukuh berdasarkan dalil-dalil naqli berlandaskan hadist. Beliau sangat arif dalam selok-belok ilmu hadist, selama saya hidup atas muka bumi Malaysia tak pernah saya lihat muhadist di Malaysia yang sehebat beliau. Cuba saudara ke YouTube taip Ustaz Maulana Asri Yusof atau klik di sini

Seorang Mufassir dan seorang lagi Muhadist, kedua-dua ilmu (al-Quran dan Sunnah) dijamin oleh Allah Subhana Wa Ta'ala dan itu adalah janji. Memandangkan Ustaz Halim Hassan berada di Pulau Pinang dan Maulana Asri berada di Kelantan, adalah sukar untuk saya mempelajari dari kedua-dua ulama ini yang hafidzullah kerana kedua-dua negeri adalah jauh dari negeri saya.

Wallahu'alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan