Jumaat, 15 Januari 2010

John Kramer: Pembunuh Kejam Berfalsafah

John Kramer: Pembunuh Kejam Berfalsafah

Itulah tajuknya, selepas baru menonton filem SAW 6
Secara ringkasnya filem ini berkisar mengenai seorang jurutera sivil yang cubaan membunuh dirinya gagal dan ini memberinya ilham akan naluri mandiri manusiawi yang telah mengudratkan beliau untuk mensampelkan komuniti dalam ujiannya dengan perangkap dan peralatan yang kejam, bagi memaksa sampelnya cetusi naluri mandiri dari ketakutan kematian yang azab direkanya.

Menakutkan dan Mengagumkan; itulah dua perasaan yang bertentangan yang disatukan dalam satu jasad, Anehkan......

Ia sangat menakutkan dengan ketumpaham darah yang sadis bagi menguji sampel supaya berusaha dengan apa cara sekalipun dalam menyelamatkan diri atau kita kenali sebagai Naluri Mandiri

Kenapa ia mengagumkan?
Ia mengagumkan kerana sirinya berselanjaran dari satu episod ke episod yang lain dan ia sangat unik filemnya.

Saya menonton filem ini bukan kerana hiburan tetapi falsafah disebalik filem iaitu teladan yang saya perolehi adalah;

"Will To Live"

Walaubagaimanapun ujian yang menimpa, kita mesti berusaha dengan apa cara sekalipun untuk mengatasi ujian tersebut........

Saya sebut hal tersebut, kerana saya teringat apabila ada seorang yang saya kenali mempunyai perasaan ingin membunuh diri

Kemudian, ada daripada yang saya kenal, menganggapkan baginya KEHIDUPAN TIADA baginya. KALAU MATI, MATILAH.... LAGI SENANG

Saya tersenyum dan berkata dalam hati "Kalau ibadah dan amal banyak yang ditanggung, Iman penuh di dada, pun tak boleh ada perasaan begitu"

Kemudian, saya ingin sentuhkan disini adalah HARAM bagi Muslim berdoa akan keburukan diri dan kematian di atas diri dengan lebih awal...... Hal itu saya kembalikan pada Allah Subhana wata'ala

Sebelum saya akhiri entri ini, saya ingin memetik kata-kata COOL Joh Kramer iaitu

"I WANT TO PLAY A GAME"

"GAME OVER"

Kata-kata ini mengingatkan saya kepada kawan baik saya sewaktu menonton filem SAW 1 di UKM

Wallahu'alam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan