Sabtu, 28 Ogos 2010

Tak tahu nak letak tajuk apa, sebab terlampau "Risau"

Kerisauan saya ketika saya tua nanti, melihat akan generasi yang mendatang:

1) Kedapatan pelajar sekolah menengah beraliran Sains Tulen kurang, dan minat mereka terhadap subjek Sains pun merudum, adakah ini mungkin implikasi daripada pelaksanaan PPSMI? Cuba bayangkan pembangunan negara Malaysia tanpa atau kurangnya Sains & Teknologi!

Apa yang difahamkan oleh saya, anak-anak zaman sekarang sudah terdedah dengan kesan globalisasi berinternet yang mengubah minat mereka kepada "keseronokan internet" dan "kekayaan", maka aliran Ikhtisas seperti "Sains Sosial" dan "Perakaunan/Ekonomi" menjadi pilihan mereka di sekolah. Tambahan lagi, minda-minda mereka sekarang memikirkan aliran tersebut (Sains sosial dan Ekonomi) mempunyai peluang yang cerah untuk memasuki Universiti (IPTA atau IPTS) dan IPTS tumbuh seperti cendawan selepas hujan. Minda mereka telah diset "aku mahu berstatus graduan universiti", mereka tidak tahu bahawa kebanyakan kursus-kursus di IPTS, kebanyakannya tidak memiliki akreditasi MQA. Bukan setakat minda-minda anak-anak muda, malahan minda ibubapa di kampung pun juga terpengaruh dengan itu. "Yang penting, anak aku masuk U"

Minta maaf saya katakan di sini, bahawa hal ini terjadi disebabkan oleh perlaksanaan PPSMI, yang menyebabkan pelajar yang ada potensi dalam bidang Sains malas nak memahami subjek tersebut melalui medium bahasa Inggeris.


2) Subjek Sejarah disekolah, bukan lagi subjek wajib untuk SPM. Manakala, masa pengajarannya pun dikurangkan. Adakah kita ingin melahirkan generasi masa depan kita, "Lupa daratan", "Tak kenang budi", "Tak kenal asal-usul", "Bangsat" (bangsat, bermaksud musafir yang tidak tahu asal-usul atau sejarah diri). Anak bangsa kurang penerapan mengenai Sejarah Awal Negara, mulai tak tahu peranan Perlembagaan Negara, sudah leka hak-hak bangsa sendiri dan bangsa lain dan mungkin alpa akan sejarah Kenabian dan awal Islam.

Saya risau, generasi akan datang tidak segan silu untuk menjual maruah agama, bangsa dan negara untuk kepentingan diri dan kemodenan semasa (kononnya terpengaruh dengan doktrin moden semasa). Graduan doktor lari berkhidmat di negeri jiran, enjin jet pejuang tiba-tiba berada diluar negara. Aduh...


3) Pelaksanaan Pendidikan Jasmani di sekolah kurang berkesan, malahan ambil endah tak endah. Sekadar beri bola dan terus sepak. Kenapa saya risau mengenai ini: 1) Budak-budak sekarang lebih cenderung bermain daripada membebel di dalam kelas, tambahan pula subjek PJK adalah subjek yang tidak tersenarai dalam peperiksaan SPM. Maka berlakulah budaya "exam-based". 2) Saya ada bertemu dengan seorang kenalan yang melakukan penyelidikan mengenai Diet, kecergasan dengan pencapaian pembelajaran di sekolah, beliau memaklumkan bahawa pelajar yang kurang cergas dan obesiti adalah antara pelajar kurang menyerlah dalam Pembelajaran dan Kepimpinan, dan juga beliau mengaitkan dengan peranan subjek PJK dalam memberikan kesedaran diet dan kecergasan terhadap pembelajaran. Kecergasan sememangnya ada hubungkait dengan kecerdasan. Tak hairanlah Rasulullah salallahu 'alahiwassalam menyarankan kita supaya mengajar anak kita "memanah", "berenang" dan "bermain kuda" dalam hadist shahihnya. Sememangnya Rasullullah salallahu'alaihi wassalam benar, lagi dibenarkan.


4) Seterusnya, subjek Pendidikan Islam. Ini subjek yang agak sedih untuk saya jelaskan di sini.

Tiada penerapan nilai-nilai Islam yang berlaku ke dalam diri pelajar-pelajar. Tak hairanlah berlaku kehamilan merata-rata, di sekolah seluruh Malaysia. Kita tidak pun membincangkan mengenai peranan subjek "Pendidikan Islam" untuk membentuk anak-anak muda.Kebimbangan saya adalah, akan tersemat di hati anak-anak muda adalah "Bahawa Islam tidak mampu berperanan apa pun, sekadar anutan dan rutin kerohanian seharian semata-mata", itulah yang lebih menakutkan bagi saya, dan itu adalah masalah Akidah. Jika rosak akidah, tak tahulah saya bagaimana generasi akan datang nanti? Wallahu'alam. Itu belum mengambil kira, penerapan "akhlak" lagi.

Adakah pembaca pernah terfikir akan Hasil Pembelajaran (atau Learnig Outcomes, ringkasannya LO) daripada subjek Pendidikan Islam. Persoalannya adakah ia berkesan? atau sekadar memperolehi gred A bagi subjek tersebut untuk PMR atau SPM? Pernah tak kita bertanya mengenai fekah semasa kepada mereka? Pernah kita bertanyakan mengenai akhlak Rasulullah salallahu'alaihi wassalam kepada mereka?

Secara peribadinya, realiti LO nya ialah lulus dalam peperiksaan. Hehehe... Pelaksanaannya di sekolah bagaimana?


RISAUNYA SAYA KETIKA BERSARA NANTI



Wallahu'alam...

2 ulasan:

  1. Apa kata/reaksi pakar pendidikan di UPSI?

    BalasPadam
  2. ini mungkin berpunca dari kesan sistem pendidikan di negara kita yang cuba dipolitikkan...

    BalasPadam