Jumaat, 22 Oktober 2010

Saya dan Pelajar

Alhamdulillah

Sudah lebih dua tahun saya mengajar, lebih 400 pelajar telah saya didik dan bergraduan. Sesi 2008/2009, seramai lebih daripada 200 orang pelajar. Manakala sesi 2009/2010 pula seramai 196 orang pelajar dan mereka baru sahaja bergraduan pada minggu lepas. Itu belum mengambil kira, pelajar-pelajar amali Sains. Sedar tak sedar, lebih dua tahun sudah. :-)

Kekadang pelik juga saya memikirkan, Adakah layak saya memiliki pelajar? atau layakkah saya menjadi pengajar atau pendidik? Soalan ini pun turut diajukan oleh sahabat lama saya kepada saya. Namun saya berkeyakinan ini semua adalah ketentuan yang datang daripada Allah 'Azawajalla

Saya juga pernah mengajar pelajar sekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Slim River. Demi Allah, saya tidak mengharapkan penghargaan, pemberian atau hadiah daripada mereka. Tapi penghargaan dan hadiah yang mereka berikan sangat meninggalkan kesan dalam hidup saya. Pada lima minggu sebelum saya berakhir dari sekolah tersebut, mereka asyik bertanyakan mengenai bila saya akan tamat latihan mengajar saya. Kemudian ada seorang pelajar lelaki bertanyakan kepada saya, "Sir, suka warna apa?". Saya menjawab, "Suka warna gelap, macam hitam atau biru hitam". Rupa-rupanya kelas tersebut berpakat nak belikan tali leher berwarna biru hitam kepada saya sewaktu hari tamatnya Latihan Mengajar saya, kemudian disertakan bersama kad ucapan.

Perghh...... Tergugat JIWA ROCKAPAK saya.

Begitu juga dengan pelajar-pelajar universiti yang saya didik. Baru-baru ini, pelbagai ucapan-ucapan yang menyentuh perasaan diberikan, sekali lagi JIWA ROCKAPAK saya tergugat dulunya ganas dengan muzik-muzi bawah tanah. Menerima hadiah, menerima kad dan menerima jemputan untuk majlis perpisahan memang.... (tak terkata-kata, dan tak ada perkataan yang sesuai untuk dinukilkan)


Maka.


Terima kasih kepada yang sudi untuk menjadi pelajar-pelajar didikan saya, meskipun saya sendiri pun meragui krebiliti saya untuk memandaikan anak bangsa, kerana ia sesuatu tugas yang berat.

JAZAKUMULLAH KHAIRAN KATSIRAH

1 ulasan:

  1. terima kasih juga krn cik sudi didik kami :)
    budimu ku kenang!!

    BalasPadam