Khamis, 26 Ogos 2010

Agenda Mesyuarat di Akademi Sains Malaysia

Pukul 12.40am, saya bertolak ke Akademi Sains Malaysia (ASM) untuk menghadiri mesyuarat mengenai tindakan lanjutan daripada hasil lawatan, seminar dan perbincangan tertutup dengan Prof Robert (lupa nama akhirnya) daripada Pakatan CMS (Compact Muon Solenoid) salah satu pengesan di Large Hadron Collider (LHC). Mesyuarat tersebut diadakan pada pukul 2.30pm.


Dipengerusikan oleh Prof Dato' Dr. Muhamad Rasat Muhamad FASc. Turut hadir adalah Prof Abdul Halim Shaarie (UPM), Prof Wan Ahmad Tajuddin (WAT) dari UM, Prof Madya Hasan Abu Kassim (UM) dan ahli mesyuarat adalah lebih kurang 20 orang.


AGENDA-AGENDA MESYUARAT

1) Agenda mesyuarat dimulakan dengan pengesahan MOU diantara ASM-CERN oleh ahli mesyuarat. Secara ringkasnya daripada MOU tersebut, universiti-universiti dan institut penyelidIkan di Malaysia akan berkerjasama dengan CERN melalui pendekatan:

i) Menghantar pelajar-pelajar Malaysia ke Summer School di CERN
ii) Menghantar pelajar Phd atau Pasca doktorat ke CERN untuk melakukan penyelidikan di bawah seliaan pakar daripada CERN.
iii) Menghantar saintis ke CERN untuk tujuan penyelidikan dan kerjasama.

Saluran tersebut mestilah melalui Akademi Sains Malaysia, dengan kata lain, ASM akan menjadi pengkoordinat kerjasama tersebut dalam hal-hal pengurusan sahaja. Hasil daripada penambahbaikkan oleh ahli mesyuarat, maka mesyuarat mempersetujui perkara-perkara yang terkandung dalam perjanjian tersebut, dengan sedikit penambahbaikkan dan cadangan.


2) Perbincangan mengenai cadangan projek penyelidikan telah diputuskan supaya diadakan satu "bengkel" untuk membina satu cadangan untuk projek penyelidikan tersebut. Maka Agensi Nuklear Malaysia (ANM) telah dicadangkan oleh ahli mesyuarat untuk menjadi pengkoordinat bagi penyelidikan tersebut. Maka inisiatif telah diperbincangkan dan diambil iaitu:

i) 4hb Oktober, akan diadakan bengkel dan tindakan selanjutnya akan dimaklumkan nanti. Bengkel ini akan dianjur oleh ANM, dengan kerjasama ASM. Bengkel tersebut akan membentuk satu Kumpulan Fizik Zarah Kebangsaan (nama tersebut akan diperbincangkan nanti). Dicadangkan juga, penyelidik-penyelidik akan dibahagikan kepada: 1) Pakatan CMS (experimen) 2) Kumpulan Fizik Teori Zarah 3) Elektronik dan Pengkomputeran.

(Seingat sayalah, sebab buku catitan saya tertinggal di pejabat sekarang, hehehe...)


ii) 5hb Oktober akan diadakan seminar berkenaan Penyelidikan Fizik Tenaga Tinggi dari KEK, Jepun. Wakilnya akan ke Malaysia untuk tujuan perbincangan dan kerjasama. Seminar tersebut akan berlangsung di UM. (Tindakan UM, kerjasama ANM)


iii) 6hb Oktober, akan diadakan seminar berkenaan kesedaran Teknologi Nuklear di Agensi Nuklear Malaysia. (Tindakan ANM sahaja)


3) Agenda yang paling ditegaskan dalam mesyuarat tersebut adalah, siapkan perancangan dan kertas cadangan untuk tujuan permohonan peruntukan daripada perbelanjaan RMK nanti. Permohonan peruntukan tersebut masih ada dua bulan lagi.


4) Dibincangkan juga, kemungkinan yang boleh diperketengahkan lagi untuk menghantar pelajar ke Summer School di CERN. Dimaklumkan bahawa pembiyaan bagi seorang pelajar untuk ke program tersebut untuk dua bulan, adalah sekitar 12,000-15,000 Euro. (Nanti saya periksa buku catitan saya)

5) Dimaklumkan juga bahawa Kumpulan Pemceut Zarah dari Universiti Osaka juga ingin berkerjasama dengan penyelidik-penyelidik daripada Malaysia. (Tiba-tiba saya berasa kagum dengan Malaysia, sehinggakan dapat perhatian daripada masyarakat penyelidik Dunia)


6) Selain itu, mesyuarat sekadar membincangkan mengenai "Apa itu CMS" dan mengenai teknikal dan keadaan di CERN


Mesyuarat selesai dan bersurai pada pukul 4.00pm

1 ulasan:

  1. banyak juga ANM terlibat ni, saya kurang maklum tentang ini, kerana saya di seksyen fizik reaktor mungkin kurang terlibat. rasanya yang ini lebih kepada kumpulan accelerator kot..

    BalasPadam